The Concept of Human Health from the Perspective of High School Students

Authors

  • Renato Amorim da Silva Professor da Secretaria de Educação e Esportes do Estado de Pernambuco (SEE PE)
  • Anderson Thiago Monteiro da Silva Mestre em Ensino de Ciências pela Universidade Federal Rural de Pernambuco (UFRPE)
  • Ricardo Ferreira das Neves Professor Associado da Universidade Federal de Pernambuco – Centro Acadêmico de Vitória (UFPE/CAV) e Docente dos Programas de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Pernambuco (UFPE) e da Pós-Graduação em Ensino das Ciências da Universidade Federal Rural de Pernambuco (UFRPE)

DOI:

https://doi.org/10.31416/cacto.v4i2.1145

Abstract

The study aims analyze the concept of health from the perspective of high school students. The research has qualitative approach, being a descriptive study. The social actors were 36 students in 1st year of high school at a state school in Gravatá - PE. For data collection we used open questionnaire. For data analysis, we used Bardin's Content Analysis, with the formation of categories. We found that students associate the idea of health with balanced diet and the absence of disease, and harmful habits with a harmful routine. Going beyond the construction of this concept, we were able to reflect on health as a system, realizing that it is not isolated attitudes that will lead to a healthy body balance.

Author Biographies

Renato Amorim da Silva, Professor da Secretaria de Educação e Esportes do Estado de Pernambuco (SEE PE)

Professor da Secretaria de Educação e Esportes do Estado de Pernambuco (SEE PE)

Mestre em Ensino de Ciências pela Universidade Federal Rural de Pernambuco (UFRPE)

Licenciado em Ciências Biológicas pela Universidade Federal de Pernambuco – Centro Acadêmico

de Vitória (UFPE - CAV)

Anderson Thiago Monteiro da Silva, Mestre em Ensino de Ciências pela Universidade Federal Rural de Pernambuco (UFRPE)

Mestre em Ensino de Ciências pela Universidade Federal Rural de Pernambuco (UFRPE)

Licenciado em Ciências Biológicas pela Universidade Federal de Pernambuco – Centro Acadêmico

de Vitória (UFPE - CAV)

Ricardo Ferreira das Neves, Professor Associado da Universidade Federal de Pernambuco – Centro Acadêmico de Vitória (UFPE/CAV) e Docente dos Programas de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Pernambuco (UFPE) e da Pós-Graduação em Ensino das Ciências da Universidade Federal Rural de Pernambuco (UFRPE)

Professor Associado da Universidade Federal de Pernambuco – Centro Acadêmico de Vitória (UFPE/CAV)

Doutor em Ensino das Ciências e Matemática pela Universidade Federal Rural de Pernambuco (UFRPE)

Docente dos Programas de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Pernambuco (UFPE) e da Pós-Graduação em Ensino das Ciências da Universidade Federal Rural de Pernambuco (UFRPE)

Published

2024-12-02

Issue

Section

Artigos Transdisciplinares (Fluxo Contínuo)