High school students' perceptions of the physical education classes

Authors

  • Elisiane Pereira de Lima Autarquia Educacional de Serra Talhada
  • Thiago Ricardo dos Santos Tenório IFSertãoPE

DOI:

https://doi.org/10.31416/rsdv.v4i2.156

Keywords:

Adolescents, Physical Activity, Education

Abstract

Physical activity is understood as a means of health promotion and is inserted as the body culture movement in Physical Education aims to integrate the student in the form of society it becomes active before their reality. The School is characterized by the presence of a teenage audience that, through biopsychosocial changes, have different reactions to the physical education classes. Thus, this study aims to analyze through literature narrative review the perception of high school students about the physical education classes. Through the compilation and synthesis of previous studies it was concluded that well-designed lessons with a good teacher domain on the possible adversities students say like school and consider essential in the school curriculum.

References

AZZI, R. G.; POLYDORO, S. A. J.;

BZUNECK, J. A. Considerações sobre a Auto-

eficácia Docente. In: AZZI, R.G. e

POLYDORO, S.A.J. Autoeficácia em

diferentes contextos. Campinas, SP: Editora

Alínea, 2006. p.149-159.

BECKER, D. O que é adolescência. 13. ed. São

Paulo: Brasiliense, 2003.

BRASIL. Ministério da Educação, Secretaria da

Educação Média e Tecnológica. Parâmetros

Curriculares Nacionais: Ensino Médio /

Ministério da Educação. Secretaria de Educação

Média e Tecnológica / Brasília: Ministério da

Educação, 1999.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de

Ensino Fundamental. Parâmetros

Curriculares Nacionais: 5a a 8a séries. Brasília.

MEC/SEF, 1998.

BRANDOLIN, F. et al. A percepção dos

alunos sobre a educação física no ensino

médio Rev. Educ. Fís/UEM, v. 26, n. 4, p. 601-

, 4. trim. 2015.

BZUNECK, J. A. A motivação do aluno:

Contribuições à psicologia contemporânea.

Petrópolis: Vozes, 2002.

CARDOSO, A.G., NUNEZ, P.R.M. Percepção

dos alunos do ensino médio em relação às

aulas de educação física. Coleção Pesquisa em

Educação Física, Várzea Paulista, v. 13, n. 4, p.

-132, 2014.

CASTUERA, R. (2004). Motivación, Trato de

Igualdade, Comportamento de Discplina y

Estilos de Vida Saludables en Estudiantes de

Educación Física em Secundária. Tesis

Doctoral. Universidad de Extremadura. Facultad

de Ciencias del Deporte.

COLETIVO DE AUTORES. Metodologia do

Ensino de Educação Física. São Paulo: Cortez,

COSTA, C. et al. Percepção dos alunos do

ensino médio de Catanduvas quanto às aulas

de Educação Física. EFDesportes. Revista Digital. Buenos Aires, ano 19, n° 195, agosto de

DIECKERT, J. et al. A Educação Física no

Brasil – A Educação Física Brasileira. In:

DIECKERT, J. et al. Elementos e Princípios da

Educação Física. Uma Antologia. Rio de

Janeiro: Ao Livro Técnico, 1985.

FERREIRA, M. L. S. et al. Pensar a Prática,

Goiânia, v. 17, n. 3, p. 734-750, jul./set. 2014.

GUTIERREZ, W. História da Educação Física.

S/e. Porto Alegre, Ed. Ipa, 1972.

JACKSON, B. et al. Students tripartite

efficacy beliefs in high school physical

education: within- and cross-domain relations

with motivational processes and leisure-time

physical activity. Journal of sport & exercise

psychology, v. 35, p. 72-80, 2013.

KUNZ, E. Transformação Didático-

Pedagógico do Esporte. 7° ed. Ijuí: Unijuí, 2006.

MATTOS, M. G.; NEIRA, M. G. Educação

Física na Adolescência: construindo o

conhecimento na escola. São Paulo: Phorte,

OLIVEIRA, J. Profissão líder: desafios e

perspectivas. São Paulo: Saraiva 2006.

RAMOS, J. J. Os exercícios físicos na história

e na arte. São Paulo: Ibrasa. 1982.

SOUZA JR, M. et al. Coletivo de autores: A

cultura corporal em questão. Rev. Bras.

Ciênc. Esporte, Florianópolis, v. 33, n. 2, p. 391-

, abr./jun. 2011.

SOLER, Reinaldo. Educação Física Escolar.

Rio de Janeiro, RJ. Sprint: 2003.

SOUZA JR, Samuel. et al. A formação do

profissional de educação física no Brasil: uma

história sob a perspectiva da legislação federal

no século XX. Rev. Bras. Cienc. Esporte,

Campinas, v. 25, n. 2, p. 113-128, jan. 2004.

Published

2016-08-31

How to Cite

LIMA, E. P. de .; TENÓRIO , T. R. dos S. . High school students’ perceptions of the physical education classes. Revista Semiárido De Visu, [S. l.], v. 4, n. 2, p. 86–92, 2016. DOI: 10.31416/rsdv.v4i2.156. Disponível em: https://revistas.ifsertaope.edu.br/index.php/rsdv/article/view/156. Acesso em: 22 nov. 2024.