PHYSICAL EDUCATION: TRIAL WITH ANALOGY BETWEEN THE ELECTRIFICATION OF THE STRAWAND CIRCUIT RC

Authors

  • Eriverton da Silva Rodrigues IFSertãoPE
  • Thiago Alves de Sá Muniz Sampaio IFSertãoPE
  • Cicero Jailton de Morais Souza IFSertãoPE

DOI:

https://doi.org/10.31416/rsdv.v3i2.172

Keywords:

Capacitors, Discharge, Electrostatic

Abstract

Based on a historical discussion and in accordance with the proposals of PCNs, we approach a simp le experiment that can engage students in the initial contents of electrostatic and moreover, that there can be a connection between concepts of charges movement and the RC circuit. The use of analogies also continues to serve as a methodology for teaching physics, for example, for teaching electrical circuits, teaching optics and electricity. This underscores how important it is to make comparisons of phenomena seeking a better understanding of the concepts involved in the teaching of Physics. Upon execution of this project we hope to make the students are motivated and encouraged, which are multipliers of scientific knowledge. We also expect that with a new way of teaching and learning, coupled with the use of an experiment during the execution of the project, show for everyone the utilization of experimental physics for elementary school, high school and college.

References

ARAÚJO, Mauro S. T.; ABIB, Maria L. V. S.

Atividades Experimentais no Ensino de Física:

diferentes enfoques, diferentes finalidades.

Revista Brasileira de Ensino de Física, São

Paulo, v.25, n.2, p. 176-194, jun. 2003.

CHAVES, Alaor. Física básica. Rio de Janeiro:

v. 3, LTC, 2012.

GASPAR, Alberto. Experiências de Ciências;

São Paulo, Editora Ática; 2003 (1a edição).

GASPAR, Alberto. Física – Eletromagnetismo

e Física Moderna; São Paulo, Editora Ática;

(1a edição).

BRASIL, PCN+ Ensino Médio. Orientações

Educacionais Complementares aos

Parâmetros Curriculares Nacionais:

Ciências da Natureza, Matemática e suas

Tecnologias (MEC-SEMTEC, Brasília, 2002).

HALLIDAY, David; RESNICK, Robert;

WALKER, Jearl. Fundamentos de Física 3,

a. Edição. Editora LTC. Rio de Janeiro, 1995.

HEWITT, Paul G. Física Conceitual; Tradução:

Trieste Freire Ricci; revisão técnica: Maria

Helena Gravina. – 11. Ed.- Porto Alegre;

Bookman, 2011.

LUZ, A. M. R. e ALVARES, B. A. Curso de

Física – Volume 3. São Paulo: Scipione, 2005.

PINHO ALVES, J. Regras da transposição

didática aplicadas ao laboratório

didático.Caderno Catarinense de Ensino de

Física, Florianópolis, v. 17, n. 2, p. 174-188, ag.

BOZELLI, Fernanda Kátia; NARDI, Roberto.

O uso de analogias no ensino de Física em

nível universitário: Interpretações sobre os

discursos do professor e dos alunos. Revista

Brasileira de Pesquisa em Educação em

Ciências, v. 6, n. 3, p. 77-100, 2006.

ROONEY, Anne. A História da Física - da

Filosofia ao Enigma da Matéria Negra; São

Paulo, Editora M. Books; 2013 (1a edição).

SANTOS, Lucíola Lucínio. Políticas Públicas

para o ensino fundamental: Parâmetros

Curriculares Nacionais e Sistema Nacional de

Avaliação. In: Revista Educação e Sociedade.

São Paulo: Cortez; Campinas: Cedes, V.23, n.

, set. 2002.

SILVA, Cibele Celestino; PIMENTEL, Ana

Carolina. Uma análise da história da

eletricidade presente em livros didáticos: o caso

de Benjamin Franklin. Caderno Brasileiro de

Ensino de Física, v. 25, n. 1, p. 141-159, 2008.

Published

2015-08-31

How to Cite

RODRIGUES, E. da S. .; SAMPAIO, T. A. de S. M. .; SOUZA, C. J. de M. . PHYSICAL EDUCATION: TRIAL WITH ANALOGY BETWEEN THE ELECTRIFICATION OF THE STRAWAND CIRCUIT RC. Revista Semiárido De Visu, [S. l.], v. 3, n. 2, p. 92–97, 2015. DOI: 10.31416/rsdv.v3i2.172. Disponível em: https://revistas.ifsertaope.edu.br/index.php/rsdv/article/view/172. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Ciências Exatas e da Terra - Artigos