What is the Science for Teacher and Students Degree in Physics from SalgueiroPE

Authors

  • Daiane Maria dos Santos Ribeiro IFSertãoPE
  • Marcelo Souza da Silva IFSertãoPE

DOI:

https://doi.org/10.31416/rsdv.v3i1.178

Keywords:

Science education, nature of science, epistemology

Abstract

It is argued in this paper, the epistemological understandings of science teachers in state schools as well as undergraduate students in physics of the IFsertão-PE Salgueiro. An interview was conducted with the intention of assessing respondents' conceptions about the nature of science. Was investigated what factors that led them to study / teach physics. The interviews were taped and later was made a qualitative and quantitative analysis of the data obtained. Initial results showed that in general, students did not want to attend degree in physics, and that both students as educators have visions inappropriate about the nature of science. Lately research has indicated that a distorted understanding of the nature of science may be considered an obstacle to learning about science. The results obtained in
present study should provide evidence to suggest a way to intervene to enable students have a better understanding as occurs the production of scientific knowledge, in way become possible to propose strategies that enable them a more
appropriate understanding about scientific work.

References

SCHEID, Neusa Maria John; FERRARI, Nadir;

DELIZOICOV Demétrio. Concepções Sobre a

Natureza da Ciência Num Curso de Ciências

Biológicas: Imagens Que Dificultam a

Educação Científica Investigações em Ensino

de Ciências – V12(2), pp.157-181, 2007.

CAMARGO, Sergio; NARDI, Roberto;

GHIOTTO, Renato Carlos Tonin; CALUZI,

João José; XAVIER, José Armando; RUBO,

Elisabete Aparecida Andrello; RUGGIERO,

Lígia de Oliveira. A Reestruturação do Projeto

Pedagógico de um Curso de Licenciatura em

Física de uma Universidade Pública:

Contribuições de Licenciandos Ao Processo.

Revista Ensaio | Belo Horizonte | v.14 | n. 03 |

p. 217-235 | set-dez | 2012.

EL-HANI, Charbel Nino. Notas sobre o ensino

de história e filosofia da ciência na educação

científica de nível superior. Pp. 3-21 in:

SILVA, Cibelle Celestino (org.). Estudos de

história e filosofia das ciências: Subsídios para

aplicação no ensino. São Paulo: Editora

Livraria da física 2006.

MARTINS, Roberto de Andrade. Introdução: A

história das ciências e seus usos na educação.

Pp. XXI-XXXIV in: SILVA, Cibelle Celestino

(org.). Estudos de história e filosofia das

ciências: Subsídios para aplicação no ensino.

São Paulo: Editora Livraria da física 2006.

MOREIRA, Marco Antonio; MASSONI,

Neuza Terezinha; OSTERMANN, Fernanda.

História e epistemologia da física na

licenciatura em física: Uma disciplina que

busca mudar concepções dos alunos sobre a

natureza da ciência. Revista Brasileira de

Ensino de Física, 2007, p. 127-134, n.1, 29 v.

TEXEIRA, Elder Sales; EL-HANI, Charbel

Niño; JR, Olival Freire. Concepções de

estudantes de física sobre a natureza da ciência

e sua transformação por uma abordagem

contextual do ensino de ciências. Revista

Brasileira de Pesquisa em Educação em

Ciências, 2001, p. 111-123, n.3, 1 v.

MATTHEWS, M. História, filosofia e ensino

de ciências: A tendência atual de reaproximação. Caderno Catarinense de Ensino

de Física, 1995, p. 162-21412, n.3.

BAPTISTA Mónica; FREIRE Sofia;

CARVALHO Carolina; FREIRE Ana;

AZEVEDO Mário; OLIVEIRA Teresa.

CURSOS DE EDUCAÇÃO E FORMAÇÃO:

Uma Oportunidade Para Questionar Práticas

de Sala de Aula e Reconstruir Identidades

Escolares. Rev. Ensaio | Belo Horizonte | v.13 |

n.02 | p.151-170 | mai-ago | 2011.

VIDEIRA, Antonio Augusto P. Breves

considerações sobre a natureza do método

científico In: SILVA, Cibelle Celestino (org.).

Estudos de história e filosofia das ciências:

Subsídios para aplicação no ensino. São

Paulo: Ed. Livraria da Física, 2006. Págs.

-40

PÉREZ, Daniel Gil; MONTORO, Isabel

Fernández; ALÍS, Jaime Carracosa;

CACHAPUS, António; PRAIA, João. Para

uma imagem não-deformada do trabalho

científico. Ciência e Educação, 2001, p. 125-

, n. 2, 7 v.

SCHOROEDER, Carlos. A importância da

física nas quatro primeiras séries de ensino

fundamental. Revista Brasileira de Ensino de

Física, 2007, p. 89-94, n. 1, 29 v.

NOGUEIRA, Luciana Valéria;

TAVARES, Tatiana; Análise das concepções

sobre a natureza da ciência em estudantes

mediadas por sequência didática centrada na

replicação de experimentos históricos

darwinianos. In: 13o Seminário Nacional de

História da Ciência e da Tecnologia, 03-

/09/2012. Sociedade Brasileira de História da

Ciência 2012.

Published

2015-04-30

How to Cite

RIBEIRO , D. M. dos S. .; SILVA, M. S. da . What is the Science for Teacher and Students Degree in Physics from SalgueiroPE. Revista Semiárido De Visu, [S. l.], v. 3, n. 1, p. 44–51, 2015. DOI: 10.31416/rsdv.v3i1.178. Disponível em: https://revistas.ifsertaope.edu.br/index.php/rsdv/article/view/178. Acesso em: 24 nov. 2024.