What is the Science for Teacher and Students Degree in Physics from SalgueiroPE
DOI:
https://doi.org/10.31416/rsdv.v3i1.178Keywords:
Science education, nature of science, epistemologyAbstract
It is argued in this paper, the epistemological understandings of science teachers in state schools as well as undergraduate students in physics of the IFsertão-PE Salgueiro. An interview was conducted with the intention of assessing respondents' conceptions about the nature of science. Was investigated what factors that led them to study / teach physics. The interviews were taped and later was made a qualitative and quantitative analysis of the data obtained. Initial results showed that in general, students did not want to attend degree in physics, and that both students as educators have visions inappropriate about the nature of science. Lately research has indicated that a distorted understanding of the nature of science may be considered an obstacle to learning about science. The results obtained in
present study should provide evidence to suggest a way to intervene to enable students have a better understanding as occurs the production of scientific knowledge, in way become possible to propose strategies that enable them a more
appropriate understanding about scientific work.
References
SCHEID, Neusa Maria John; FERRARI, Nadir;
DELIZOICOV Demétrio. Concepções Sobre a
Natureza da Ciência Num Curso de Ciências
Biológicas: Imagens Que Dificultam a
Educação Científica Investigações em Ensino
de Ciências – V12(2), pp.157-181, 2007.
CAMARGO, Sergio; NARDI, Roberto;
GHIOTTO, Renato Carlos Tonin; CALUZI,
João José; XAVIER, José Armando; RUBO,
Elisabete Aparecida Andrello; RUGGIERO,
Lígia de Oliveira. A Reestruturação do Projeto
Pedagógico de um Curso de Licenciatura em
Física de uma Universidade Pública:
Contribuições de Licenciandos Ao Processo.
Revista Ensaio | Belo Horizonte | v.14 | n. 03 |
p. 217-235 | set-dez | 2012.
EL-HANI, Charbel Nino. Notas sobre o ensino
de história e filosofia da ciência na educação
científica de nível superior. Pp. 3-21 in:
SILVA, Cibelle Celestino (org.). Estudos de
história e filosofia das ciências: Subsídios para
aplicação no ensino. São Paulo: Editora
Livraria da física 2006.
MARTINS, Roberto de Andrade. Introdução: A
história das ciências e seus usos na educação.
Pp. XXI-XXXIV in: SILVA, Cibelle Celestino
(org.). Estudos de história e filosofia das
ciências: Subsídios para aplicação no ensino.
São Paulo: Editora Livraria da física 2006.
MOREIRA, Marco Antonio; MASSONI,
Neuza Terezinha; OSTERMANN, Fernanda.
História e epistemologia da física na
licenciatura em física: Uma disciplina que
busca mudar concepções dos alunos sobre a
natureza da ciência. Revista Brasileira de
Ensino de Física, 2007, p. 127-134, n.1, 29 v.
TEXEIRA, Elder Sales; EL-HANI, Charbel
Niño; JR, Olival Freire. Concepções de
estudantes de física sobre a natureza da ciência
e sua transformação por uma abordagem
contextual do ensino de ciências. Revista
Brasileira de Pesquisa em Educação em
Ciências, 2001, p. 111-123, n.3, 1 v.
MATTHEWS, M. História, filosofia e ensino
de ciências: A tendência atual de reaproximação. Caderno Catarinense de Ensino
de Física, 1995, p. 162-21412, n.3.
BAPTISTA Mónica; FREIRE Sofia;
CARVALHO Carolina; FREIRE Ana;
AZEVEDO Mário; OLIVEIRA Teresa.
CURSOS DE EDUCAÇÃO E FORMAÇÃO:
Uma Oportunidade Para Questionar Práticas
de Sala de Aula e Reconstruir Identidades
Escolares. Rev. Ensaio | Belo Horizonte | v.13 |
n.02 | p.151-170 | mai-ago | 2011.
VIDEIRA, Antonio Augusto P. Breves
considerações sobre a natureza do método
científico In: SILVA, Cibelle Celestino (org.).
Estudos de história e filosofia das ciências:
Subsídios para aplicação no ensino. São
Paulo: Ed. Livraria da Física, 2006. Págs.
-40
PÉREZ, Daniel Gil; MONTORO, Isabel
Fernández; ALÍS, Jaime Carracosa;
CACHAPUS, António; PRAIA, João. Para
uma imagem não-deformada do trabalho
científico. Ciência e Educação, 2001, p. 125-
, n. 2, 7 v.
SCHOROEDER, Carlos. A importância da
física nas quatro primeiras séries de ensino
fundamental. Revista Brasileira de Ensino de
Física, 2007, p. 89-94, n. 1, 29 v.
NOGUEIRA, Luciana Valéria;
TAVARES, Tatiana; Análise das concepções
sobre a natureza da ciência em estudantes
mediadas por sequência didática centrada na
replicação de experimentos históricos
darwinianos. In: 13o Seminário Nacional de
História da Ciência e da Tecnologia, 03-
/09/2012. Sociedade Brasileira de História da
Ciência 2012.