Physics Teaching in the Sertão: Literature of string as a teaching tool

Authors

  • Marcelo Souza da Silva IFSertãoPE
  • Daiane Maria dos Santos Ribeiro IFSertãoPE

DOI:

https://doi.org/10.31416/rsdv.v2i1.196

Keywords:

Physics Teaching, Popular Literature, Culture

Abstract

In this paper we have developed an articulation between this kind of literature and Physics teaching from the several contents about legends, myths and public utility. The proposal is to support the use of popular literature as teaching material that has been discussed in the context of a science stand that considered the popular knowledge backland. Thus, became the prospect of equipping the teaching of physics in context with the cultural reality of the Sertão in the Brazil’s Northeastern region. Pamphlets of literatura de cordel (string literature) are printed booklets with
xylographic illustrations and they proceed from Brazil’s Northeastern region. The researched booklets approached issues related to science and its nature, technology, society and popular wisdom. In this way, with a political attitude, we discuss the importance of appropriate training for science teachers as being the requisite to enable a coherent and efficient didactic transposition. In addition we have built a proposal that takes in consideration the popular culture of Brazil’s Northeastern region, in Physics teaching.

References

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: Ciências Naturais /Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC /SEF, 1998.138 p.

ANTUNES, Celso. Vygotsky, quem diria? Em minha sala de aula. Fascículo 12, 2o Edição, Petrópolis: Vozes, 2002.

REZENDE, F; OSTERMANN, F. e FERRAZ, G. (2009). Ensino-aprendizagem de física no nível médio: o estado da arte da produção acadêmica no século XXI, Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 31, n. 1, p. 1402-1 a 1402- 8.

GATTI, Bernardete. Alternativas para formação de professores: virando a própria mesa. In: SEMINÁRIO SOBRE FORMAÇÃO DE PROFESSORES PARA A EDUCAÇÃO BÁSICA. Experiência no Brasil e na França. Brasília: UNB, 1992. Formação de professores e carreira: problemas e movimentos de renovação. Campinas: Autores Associados, 1997.

MORAES, Roque. Construtivismo e ensino de ciências: Reflexões epistemológicas e metodológicas. Porto Alegre: Edipucrs.

MAIRTON, Marcos: O tempo, Contos, Crônicas e cordéis, Jornal da Besta Fubana. Disponível em:<http://www.luizberto.com>. Acesso em 30 Nov. 2011.

AZEVEDO, L. M. dos S. BARBOSA-LIMA, M. C. e QUEIROZ, G. (2007) A Interdisciplinaridade Entre Física e Arte: O Barroco e o Modernismo Em Uma Aula de Ciências - RIO DE JANEIRO: FIOCRUZ. XVII Simpósio Nacional de Ensino de Física, São Luiz – MA.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Fundamental. Referenciais para formação de professores. Brasília: MEC, 1999.

OLIVEIRA DE JESUS, J. C.; ALVES, Álvaro Santos; SANTANA, Almiro Ferreira; BURNHAM, Teresinha Fróes. Ciência e Cultura Popular: uma oficina de Física e Capoeira. In: XVI Simpósio Nacional de Ensino de Física, 2005, Rio de Janeiro - RJ. XVI SNEF - O Ensino no Ano Mundial da Física. Rio de Janeiro - RJ : ZIT Editora, 2005. p. 149-149.

ZANETIC, João. Física e arte: uma ponte entre duas culturas. Pro-Posições, Campinas: v.17, n.1, 39-57, jan./ abr. 2006.

REIS, José Claudio; et. al., Física e arte: a construção do mundo com tintas, palavras e equações, Cienc. Cult. vol. 57 no.3 São Paulo July/Sept. 2005.

SANTOS, José Antônio; Aquecimento global o apocalipse; Aracaju - SE. 2007.

ZENILTON; A picadura do mosquito da dengue e os feitos da prefeitura; 1a edição Aracaju - SE, 2008.

NASCIMENTO, Pedro Amaro de: A sombra, literatura de cordel, Edição independente, Aracaju – SE, 2008.

LIMA, J; SOUSA, J; FEITOSA, S; Pitelim e as Leis de Newton, Edição independente, Campina Grande-PB, 2007.

VIEIRA, Antônio; A peleja da ciência com a cultura popular, livreto de cordel 2a edição 2005.

NASCIMENTO, José Maria do: A botânica em cordel, literatura de cordel, Editora Tupiniquim, Fortaleza-Ce, 2006.

SILVA, Jurivaldo Alves. Cordel do meio ambiente, Edição independente, Feira de Santana-Ba, 2006.

NASCIMENTO, Pedro Amaro de: Você Sabia? Literatura popular Brasileira (cordel), Edição independente. Aracaju - SE, 2008.

ZANETIC, João 2005 Física e cultura. Ciência e Cultura, São Paulo, v. 57, n. 3, p. 21-4.

Published

2012-04-30

How to Cite

SILVA, M. S. da . .; RIBEIRO, Daiane M. dos S. . Physics Teaching in the Sertão: Literature of string as a teaching tool. Revista Semiárido De Visu, [S. l.], v. 2, n. 1, p. 231–240, 2012. DOI: 10.31416/rsdv.v2i1.196. Disponível em: https://revistas.ifsertaope.edu.br/index.php/rsdv/article/view/196. Acesso em: 22 nov. 2024.