Practical activities as a means of solidifying learning: A class on the electrification of bodies

Practical activities as a means of solidifying learning: A class on the electrification of bodies

Authors

  • Vagner Luna do Nascimento IFPB https://orcid.org/0000-0003-0761-7938
  • Maria das Graças de Oliveira Pereira UERN - Universidade do Estado do Rio Grande do Norte - Campus avançado de Paus dos Ferros

DOI:

https://doi.org/10.31416/rsdv.v10i3.371

Abstract

The article aims to analyze how practical classes positively impact students’ learning and content retention. For this, a questionnaire was prepared and applied to the students after two classes, one theoretical and the other a practical class, both on the same subject. After application of the questionnaire, the results were analyzed and discussed, bringing a qualitative and quantitative understanding of the data. The students involved in the research are students participating in the Alvorada Project, a project that aims to promote the social and productive inclusion of people released from the prison system. and the theme chosen to be taught in this research was the electrification of bodies. The authors Lunetta (1991), Peruzzi and Fofonka (2021), Lüdke and André (1986), among other authors who deal with the theme of this work, were used as theoretical references.

References

BELTRAMINI, G. C. Construção de um mini gerador de van de graaff. Relatório Final da disciplina de Tópicos de Ensino de Física I., Universidade Estadual de Campinas – UNICAMP - Campinas – SP, 2007.

BORGES, D. Modelo atômico de bohr, o que é? definição, fundamentos e exemplos. Site: Conhecimento Científico, Física & Química, 2020. Disponível em: <https://conhecimentocientifico.com/modelo-atomico-de-bohr-2/>.

LUNETTA, V. N. Atividades práticas no ensino da ciência. Revista Portuguesa de Educação, Vol. 2, n. 1, p. 81–89, 1991.

LÜDKE, M.; ANDRÉ, M. E. Pesquisa em educação: Abordagens qualitativas. EPU, ed. 1º. São Paulo, 1986.

MINAYO, M. C. S. Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Petrópolis: Vozes, ed. 7º. Rio de Janeiro, 1997.

PERUZZI, S. L.; FOFONKA, L. A importância da aula prática para a construção significativa do conhecimento: A visão dos professores das ciências da natureza. Revista Educação Ambiental, Vol. XX, p. 1, 2021.

SAVIO, J. d. L.; PALMA, R.; KOJICOVSKI, S. Gerador de van de graaff. EVINCI – Evento de Iniciação Científica, Centro Universitário – UNIBRASIL - Pró-reitoria de Pós-Graduação, Pesquisa, Extensão e Assuntos Comunitários – PROPPEX, 2015.

SENAI/PB. Eletricista de instalações de prédios/senai. Serviço Nacional de Aprendizagem Industrial – Departamento Regional da Paraíba – Campina Grande., v. 21 ed., 2008.

SOUZA, C. A. de; MORALES, O. E. T. Convergências midiáticas, educação e cidadania: aproximações jovens. Coleção Mídias Contemporâneas, Vol. II, p. 16, 2015.

Published

2022-12-31

How to Cite

LUNA DO NASCIMENTO, V.; PEREIRA, M. das G. de O. Practical activities as a means of solidifying learning: A class on the electrification of bodies: Practical activities as a means of solidifying learning: A class on the electrification of bodies. Revista Semiárido De Visu, [S. l.], v. 10, n. 3, 2022. DOI: 10.31416/rsdv.v10i3.371. Disponível em: https://revistas.ifsertaope.edu.br/index.php/rsdv/article/view/371. Acesso em: 24 nov. 2024.