Leitura e produção textual: ferramentas digitais em pesquisas do PROFLETRAS-UESPI

Authors

  • Kélvya Freitas Abreu Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Sertão Pernambucano
  • Oscarina De Castro Silva Fontenele INSTITUTO FEDERAL DO PIAUÍ

DOI:

https://doi.org/10.31416/rsdv.v11i1.400

Abstract

In the numerous discussions about the educational process, teacher training, teaching methodologies and student performance are often highlighted. In this context, it is currently recurrent that employing digital technologies in pedagogical practice represents a need imposed by the connected reality in which students live. Thus, this article aims to analyze, in the context of the master's degree program PROFLETRAS - UESPI, research that uses digital technologies as a support for teaching reading and textual production. To this end, we selected the dissertations in the institution's repository, in a time frame between the years 2019 to 2021, effective as a descriptive research; with a qualitative-quantitative approach, whose intention is to contribute to expanding knowledge and the possibilities of inserting digital resources in the process of teaching reading and writing in basic education. To support our reflections, we turn to Brasil (2013; 2014; 2018), Moran (2004; 2013) and Ribeiro (2014; 2021).

Author Biographies

Kélvya Freitas Abreu, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Sertão Pernambucano

Doutora em Letras pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte - UERN, mestre em Linguística (2011) e licenciada em Letras (Português - Espanhol) pela Universidade Federal do Ceará (UFC/2008). Especialista em Ensino de Língua Espanhola (2014) pela Universidade Cândido Mendes (UCAM) e em Linguística (2012) pela Faculdade Integrada da Grande Fortaleza. Atualmente é professora de espanhol do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Sertão Pernambucano - Campus Salgueiro. 

Oscarina De Castro Silva Fontenele, INSTITUTO FEDERAL DO PIAUÍ

Mestre em Letras pela Universidade Estadual do Piauí- UESPI -PROFLETRAS, 2017/2019, na linha de pesquisa Leitura e Produção Textual: diversidade social e práticas docentes. Bacharelado em Direito (2011), pela Universidade Estadual do Piauí- UESPI. Especialista em Metodologia da Leitura e Escrita (2006). Graduada em Letras/Inglês(2010) e em Letras/Português(2001). Atualmente, é professora do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Piauí ? IFPI. Interessa-se por estudos relacionados à literatura, escrita, reescrita e avaliação. 

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Published

2023-03-23

How to Cite

FREITAS ABREU, K. . . .; DE CASTRO SILVA FONTENELE, O. Leitura e produção textual: ferramentas digitais em pesquisas do PROFLETRAS-UESPI. Revista Semiárido De Visu, [S. l.], v. 11, n. 1, p. 108–125, 2023. DOI: 10.31416/rsdv.v11i1.400. Disponível em: https://revistas.ifsertaope.edu.br/index.php/rsdv/article/view/400. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Lingüística, Letras e Artes - Artigos