The impacts of active learning methods on Chemistry education implemented by teaching residency programs

Authors

  • Sidney Silva Simplicio IFSertãoPE
  • Inaiara de Sousa Escola Estadual João Batista dos Santos
  • Débora Santos Carvalho dos Anjos IFSertãoPE

DOI:

https://doi.org/10.31416/rsdv.v8i2.45

Keywords:

Unusual Methods, Active Learner, Autonomy, Chemistry Education, Teaching Residency

Abstract

This paper aims to present an intervention plan in João Batista dos Santos Public School, located in
Petrolina, Pernambuco, Brazil, that is part of the Teaching Residency Program of the Brazilian
Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES) linked to the Chemistry
Degree course of the Sertão Federal Institute in Pernambuco. During the program, it was possible to
verify, among other issues, that teachers have great difficulty in keeping students in the classroom
and in holding their attention when discussing the subject. In this sense, the activities described in
this paper aimed to awaken the students’ fondness for learning Chemistry through unusual
methodologies in line with the curriculum map of the subject. The research was carried out through
interventions in Chemistry classes targeted at eleventh-grade students, using different active learning
methods such as POGIL, Peer Instruction, and educational games. Thus, we verified that the applied
methods had a significant impact on the learning process of the students involved as well as on the
development of their autonomy, critical thinking and motivation, in addition to having been well
accepted by the vast majority.

Author Biographies

Sidney Silva Simplicio, IFSertãoPE

Mestrando/Ciências da Saúde e Biológicas.

Inaiara de Sousa, Escola Estadual João Batista dos Santos

 Mestre/Recursos Naturais do Semiárido

Débora Santos Carvalho dos Anjos , IFSertãoPE

Possui graduação em Licenciatura em Química pela Universidade Federal de Sergipe (2003), Especialização em Ensino de Química e Biologia Ead-UNIVASF(2016), Mestrado em Química Inorgânica pela Universidade Federal de Pernambuco (2006) e Doutorado em Química Inorgânica pela Universidade Federal de Pernambuco (2011). Atualmente é Professora/Pesquisadora do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Sertão Pernambucano, atuando na Licenciatura em Química. É Líder do Grupo de Pesquisa Materiais Aplicados e o Vale do São Francisco, atuando na área de Química, com ênfase em Polímeros, Físico Química e Química Inorgânica. É membro Titular do Comitê de Ética em Pesquisa com Seres Humanos (CEP) do IF Sertão-PE.Atuou como Coordenadora do Programa de Consolidação das Licenciaturas - Prodocência/CAPES, como Coordenadora de Área do Programa de Iniciação a Docência/CAPES (2012-2014) e como Coordenadora Institucional deste mesmo programa (2014-2016).

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Published

2020-08-31

How to Cite

SIMPLICIO, S. S. .; SOUSA, I. de .; ANJOS , D. S. C. dos . The impacts of active learning methods on Chemistry education implemented by teaching residency programs. Revista Semiárido De Visu, [S. l.], v. 8, n. 2, p. 431–449, 2020. DOI: 10.31416/rsdv.v8i2.45. Disponível em: https://revistas.ifsertaope.edu.br/index.php/rsdv/article/view/45. Acesso em: 23 nov. 2024.