Social entrepreneurship at HackTown Academy: an experience report on an innovative extension project

um relato de experiência num projeto de extensão inovador

Authors

  • Danielle Juliana Martins IF Sertão-PE
  • Fabio Cristiano Souza Oliveira IFSertãoPE
  • LUCIA MARISY SOUZA RIBEIRO DE OLIVEIRA

DOI:

https://doi.org/10.31416/rsdv.v12i2.472

Keywords:

Social Entrepreneurship; Computational Thinking; Extension Project.

Abstract

This study aims to analyze and reflect the HackTown Academy extension project from the perspective of social entrepreneurship. For both adotouor or experience report through case study and scientific articles on the activities developed. The project promotes democratic access to modern technology courses for children and young people in social vulnerability. There are also robotics classrooms and digital games development available, which allow the development of skills necessary for the XXI secular city as a computational thinking. Therefore, it is possible to identify characteristics of a social enterprise such as innovation, capacity for realization, self-sustainability and or involvement of the community with social impact.

References

AUGUSTO, Lucas; BRANDÃO, Ricardo. Que tal a Hacktown? Revista IF Sertão-PE. Petrolina, v. 1, n. 09, p. 16-21, mar. 2018. ISSN: 2446-7421. Disponível em: https://issuu.com/if_sertao-pe/docs/revista_if_sert_o-pe_2018_n__09. Acesso em: 12 dez. 2022.

COSTA, Thaise et al. O Ensino de Linguagem de Programação na Educação Básica Através da Robótica Educacional: Práticas e a Interdisciplinaridade. In: Anais do Workshop de Informática na Escola. 2017. p. 687.

DA SILVA SOUZA, Maria Elizabete; DA SILVA, Jamile Anderson Luiz; MARTINS, Danielle Juliana Silva. Ensino de conceitos de eletrônica digital no mundo virtual do Minecraft. Anais do Seminário de Jogos Eletrônicos, Educação e Comunicação, v. 3, n. 1, 2019.

DAVID, Denise Elizabeth Hey. Intraempreendedorismo social: perspectivas para o desenvolvimento social nas organizações – Tese de doutorado – Florianópolis, 2004. Disponível em <http://www.unioeste.br/projetos/casulo/files/tese_denise_david.pdf> . Acesso em 15 dez.2022.

DORNELAS, José Carlos Assis. Empreendedorismo na prática: mitos e verdades do empreendedor de sucesso. Rio de Janeiro: Elsevier, 2007.

DOS SANTOS, Erika Raquel Silva; CRISTIANO, Fábio; NETO, Ivaldo Barbosa Da Mota. Raciocínio Lógico e Computação: Descobrindo Estratégias de ensino por meio da Olimpíada Brasileira de Informática. In: Anais do Workshop de Informática na Escola. 2015. p. 266.

GOUVÊA, Tathyana.?O Movimento Brasileiro de Renovação Educacional. In: Inovações radicais na educação brasileira. Porto Alegre: Penso, 2019.

HOED, Raphael Magalhães. Análise da evasão em cursos superiores: o caso da evasão em cursos superiores da área de Computação. 2016.

IFSERTÃOPE, 2016. IFSERTÃOPE- Institucional. Disponível em: <https://bit.ly/3gG9FJ2>. Acesso em: 12 de mai. de 2022.

HACKTOWN, 2020. A HackTown. Disponível em: <https://bit.ly/2Ku13sY>. Acesso em: 22 de dez. de 2022.

LUCKESI, Cipriano Carlos. Ludicidade e atividades lúdicas: uma abordagem a partir da experiência interna. Ludicidade: o que é mesmo isso, p. 22-60, 2005.

MESSINA, Graciela. Mudança e inovação educacional: notas para reflexão.?Cadernos de pesquisa, n. 114, p. 225-233, 2001.

MORÁN, J. Mudando a educação com metodologias ativas. Coleção Mídias Contemporâneas. Convergências Midiáticas, Educação e Cidadania: aproximações jovens., [s.l.], v. II, p. 15–33, 2015.

OLIVEIRA, Edson Marques. Empreendedorismo social no Brasil: atual configuração, perspectivas e desafios – notas introdutórias. Rev. FAE, Curitiba, v.7, n.2, p.9-18, jul./dez. 2004.

OLIVEIRA, Lúcia Marisy Souza de. OLIVEIRA, Luciana Souza de. SILVA, Bruno Cezar. AQUINO, Henrique Pereira de. Empreendedorismo Social no Brasil. REVASF: Petrolina, vol. 10, n.22, p. 1-16, 2020.

PEREIRA, Flávio et al. Modernização Agrícola e Luta de Classes no Polo Irrigado Petrolina/Juazeiro (1968-1998): a conformação dos assentamentos Safra, Ouro Verde e Catalunha. 2016. Dissertação de Mestrado. 173p.

RIGUEIRO, Inês Cipriano. Desenvolvimento local sustentável: uma abordagem à sustentabilidade dos projetos de empreendedorismo social. 2014. 127f. Tese de Mestrado. Mestrado em Intervenção Social, Inovação e Empreendedorismo. Universidade de Coimbra: Coimbra, 2014.

SALES, Angelina S. da S. et al. Evasão das Mulheres dos Cursos de Computação: Um estudo de Caso na Paraíba. In: Anais do XI Women in Information Technology. SBC, 2017.

WHETTEN, David A. Albert and Whetten revisited: Strengthening the concept of organizational identity. Journal of management inquiry, v. 15, n. 3, p. 219-234, 2006.

Published

2024-06-07

How to Cite

MARTINS, D. J.; SOUZA OLIVEIRA, F. C. .; SOUZA RIBEIRO DE OLIVEIRA, L. M. . Social entrepreneurship at HackTown Academy: an experience report on an innovative extension project: um relato de experiência num projeto de extensão inovador. Revista Semiárido De Visu, [S. l.], v. 12, n. 2, p. 997–1011, 2024. DOI: 10.31416/rsdv.v12i2.472. Disponível em: https://revistas.ifsertaope.edu.br/index.php/rsdv/article/view/472. Acesso em: 16 sep. 2024.