SELF-REGULATION OF LEARNING AND MUSIC:

Self-Regulated Behaviors in Students of Music Bands.

Authors

  • Iuri Ozires Sobreira de Oliveira IFSertãoPE
  • João Carlos Sedraz Silva Universidade Federal do Vale do São Francisco (Univasf)

DOI:

https://doi.org/10.31416/rsdv.v11i2.561

Keywords:

Self-regulation of learning, Musical education, Collective teaching

Abstract

The Collective teaching of musical instruments has been widely developed in Brazil, especially in the semiarid region, in music bands. This is a democratic proposal adopted due to the large demand of students and the lack of properly qualified teachers to serve them. From this perspective, the self-regulation of learning emerges as a path of strategies that can enhance teaching and learning. The research presented here aimed to identify the learning self-regulation strategies used by students of Petrolina music bands. For this purpose, a descriptive research and qualitative quantitative approach was carried out, using as an instrument a self-regulation learning questionnaire developed and validated by (ARAÚJO, 2015). The results found point out the Self-Regulation strategies most used by the interviewees, demonstrating that if the self-regulation of learning is guided by a teacher from the beginning of the learning process, it can point out successful paths for the musical education of bands. It is believed that the contributions presented can provide subsidies for planning the activities of band masters, where Self-Regulation can be encouraged through the Collective Teaching of Musical Instruments.

Author Biography

João Carlos Sedraz Silva, Universidade Federal do Vale do São Francisco (Univasf)

Possui graduação em Engenharia Mecânica (UFBA), especialização em Educação a Distância (SENAC/AL), mestrado em Ciência da Computação (UFPE) e doutorado em Ciência da Computação (UFPE). Foi professor da Universidade Federal da Bahia e, atualmente, é docente da Universidade Federal do Vale do São Francisco (Univasf), onde desenvolve pesquisas concentradas na concepção e modelagem de ambientes colaborativos de aprendizagem. Na Univasf, também, coordenou a implantação dos cursos de graduação e pós-graduação na modalidade a distância, exerceu funções de Diretor de Planejamento e Ensino, Pró-Reitor de Ensino, Coordenador UAB, Coordenador do Telessaúde e Secretário de Educação a Distância. É membro do grupo de pesquisa de Ciências Cognitivas e Tecnologia Educacional da UFPE e consultor da Diretoria de Educação a Distância da Capes.

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Published

2023-08-31

How to Cite

SOBREIRA DE OLIVEIRA, I. O.; SEDRAZ SILVA, J. C. . SELF-REGULATION OF LEARNING AND MUSIC: : Self-Regulated Behaviors in Students of Music Bands. Revista Semiárido De Visu, [S. l.], v. 11, n. 2, p. 507–526, 2023. DOI: 10.31416/rsdv.v11i2.561. Disponível em: https://revistas.ifsertaope.edu.br/index.php/rsdv/article/view/561. Acesso em: 27 nov. 2024.