Contextualized education in the school literacy: a look at Youth and Adult Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31416/rsdv.v8i2.62

Keywords:

Brazilian semi-arid region, Reading and writing practices, contextualization

Abstract

The aim of this article is to present contextualized education in school reading and writing practices
due to the cultural diversity in the classroom in the Brazilian semi-arid region. It is a qualitativedescriptive research and it was developed in a rural school in the municipality of Petrolina/PE. The
selected method was ethnographic and the following procedure techniques were used: participant
observation, logbook, and recording of classes and informal interviews with students and teachers.
The study was carried out in a fourth-phase class of Youth and Adult Education with a focus on four
participants: three students and the Portuguese language teacher of the class. The results show that
reading and writing skills cannot be reduced to decoding actions, since, as students are aware of
their culture and aim to become more active and autonomous in their society, the use of
contextualization by teachers improves not only reading and writing skills but school learning in
general because it uses the reality of students as a subsidy for teaching.

Author Biography

Fábio Ronne Santana Lima, Universidade do Estado da Bahia

Mestre em Educação, Cultura e Territórios Semiáridos pela Universidade do Estado da Bahia, UNEB, Juazeiro, Bahia. Professor da Educação Básica do estado da Bahia.

References

BORTONI-RICARDO, S. M. O professor pesquisador: introdução à pesquisa qualitativa. São Paulo: Parábola Editorial, 2008.

CAPUCHO, V. Educação de jovens e adultos: prática pedagógica e fortalecimento da cidadania. São Paulo: Cortez, 2012.

FREIRE, P. Educação como prática da liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1967.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 22ª ed. Paz e Terra, 2002.

GEERTZ, C. A interpretação das culturas. Rio de Janeiro, 1ª Ed, 13ª reimpressão, LTC, 2008.

KLEIMAN, A. B. Modelos de letramento e as práticas de alfabetização na escola. In: KLEIMAN, A. B. (Org). Os significados do letramento: uma nova perspectiva sobre a prática social da escrita. Campinas-SP: Mercado de Letras, 2008, p. 15-61.

LÓPEZ, G. L. O método etnográfico como um paradigma científico e sua aplicação na pesquisa. Textura, Canoas, V. 1,n. 1, p. 45-50, 1999. Disponível em: www.periodicos.ulbra.br/index.php/txra/article/download/660/470. Acesso em: 23 Set.2019.

LÜDKE, M.; ANDRÉ, M. E. D. A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.

MARCONI, M. A.; LAKATOS, E. M. Técnica de pesquisa. 7.ed. São Paulo: Atlas, 2008

OLIVEIRA, R. R.; REIS, E. S. Entre o texto e o contexto: os gêneros textuais nos livros didáticos “conhecendo o semiárido 1 e 2” para a aprendizagem contextualizada. Linguagens, Educação e Sociedade, Ano 22, n. 37, jul./dez, p. 110-131, 2017. Disponível em https://revistas.ufpi.br/index.php/lingedusoc/article/view/7579/pdf. Acessado em 21/07/2019.

MARTINS, J. S. Anotações em torno do conceito de educação para a convivência com o Semiárido. In: Educação para a convivência com o semiárido. Juazeiro: RESAB, 2004, p. 29-52.

SAVIANI, D. Escola e democracia: teorias da evolução, curvatura da vara, onze teses sobre educação e política. 8ª ed. São Paulo: Cortez, 1985.

SOARES, M. Linguagem e escola: uma perspectiva social. 16ª ed. São Paulo: Ática, 1999.

Published

2020-05-01

How to Cite

LIMA, F. R. S. . Contextualized education in the school literacy: a look at Youth and Adult Education. Revista Semiárido De Visu, [S. l.], v. 8, n. 2, p. 310–322, 2020. DOI: 10.31416/rsdv.v8i2.62. Disponível em: https://revistas.ifsertaope.edu.br/index.php/rsdv/article/view/62. Acesso em: 18 oct. 2024.