PERCEPÇÕES SOBRE O USO DE APRENDIZAGEM BASEADA EM PROJETOS NA EDUCAÇÃO PROFISSIONAL E TECNOLÓGICA
PERCEPTIONS ON THE USE OF PROJECT-BASED LEARNING IN PROFESSIONAL AND TECHNOLOGICAL EDUCATIO
DOI:
https://doi.org/10.31416/rsdv.v11i2.635Keywords:
Aprendizagem Baseada em Projetos, Engajamento, Ensino Médio Integrado, Técnico em InformáticaAbstract
Education over the decades has undergone constant changes, mainly with the evolution of active methodologies, which affect the teaching-learning process and the subjects involved in it. Such methodologies used as potentiating educational resources can strengthen students' empowerment and encourage them to participate actively in the teaching-learning process. This research aimed to propose and verify the contribution of a Didactic Sequence (DS) involving Project-Based Learning in promoting student engagement in the discipline of Integrating Projects in the Integrated Secondary School (ISS) course in Informatics, aiming at developing skills of teamwork, leadership and roles related to professional attributions. The research had a quantitative and qualitative methodological character, with the collection of data through the application of commands, content analysis and the development and execution of the DS. Students in the ISS of informatics, teaching staff who work in the area, crowded at IFSertãoPE, Campus Petrolina, participated in the collection. Among the main findings of the research, it was observed that the active methodologies provided students with an increase in engagement, an improvement in student performance, among other characteristics related to teaching, in the teachers' conception. As for the students, as active methodologies, it is a roller coaster, however, the students tolerate these methodologies, and believe that they can provide a significant gain in the teaching-learning process. The students demanded an interest in knowing their professional attributions, as well as during the application of the DS they were able to reflect on it.
References
APPOLINÁRIO, F. Metodologia da Ciência: filosofia e prática da pesquisa. 2ª Ed. São Paulo: Cengage Learning, 2016.
BALDIN, Nelma. Munhoz, Elzira M. Bagatin. Snowball (bola de neve): Uma técnica metodológica para pesquisa em educação ambiental comunitária. X Congresso Nacional de Educação - Educere. Curitiba, 2011. Disponível em: <https://educere.bruc.com.br/CD2011/pdf/4398_2342.pdf >. Aceso em: 26 Mar. 2022.
Bender, William N. Aprendizagem Baseada em Projetos: Educação Diferenciada para o Século XXI. Porto Alegre, RS, Brasil: Penso. 2014
BRASIL. Ministério da Educação. Decreto nº 5.154, de 23 de julho de 2004. Regulamenta o paragrafo 2º do art. 36 e os arts. 39 a 42 da lei nº 9394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasilia, DF: Presidência da República: [2004]. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2004-2006/2004/decreto/d5154.htm> Acesso em 07 de maio 2023.
________, CAPES. Grupo de trabalho Produção Técnica. Brasília, 2019.
BUSARELLO, R. I. Gamification: princípios e estratégias. São Paulo: Pimenta Cultural, 2016.
CORTELAZZO, Angelo Luiz et al. Metodologias Ativas e Personalizadas de Aprendizagem: para Refinar Seu Cardápio Metodológico. Rio de Janeiro, RJ, Brasil: Alta Books. 2018.
CSIKSZENTMIHALUI, Mihaly. Flow: a psicologia do alto desempenho e da felicidade. Tradução Cássio Arantes Leite. – 1ª ed. – Rio de Janeiro: Objetiva, 2020.
DELORS, Jacques et al. Educação: um tesouro a descobrir. Relatório para a UNESCO da Comissão Internacional sobre Educação para o século XXI. Brasília, julho de 2010. Disponível em <https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000109590_por> Acesso em: 10 Abr. 2022.
FLICK, U. Introdução à metodologia de pesquisa: um guia para iniciantes. Porto Alegre: Penso, 2013.
INOCENTE, Luciane; TOMMASINI, Angélica; CASTAMAN, Ana Sara. Metodologias ativas na educação profissional e tecnológica. Redin-Revista Educacional Interdisciplinar, v. 7, n. 1, 2018. Disponível em: https://seer.faccat.br/index.php/redin/article/view/1082. Acesso em: 22 Mar 2022.
MACHADO, Y. F.; OLIVEIRA, F. K. Orientação profissional, gamificação e educação profissional e tecnológica: uma revisão sistemática de literatura. Educação Profissional e Tecnológica Em Revista, 3(1), 108-126. Disponível em: https://doi.org/10.36524/profept.v3i1.380. Acesso em 04 Abr 2022.
MATTAR, João. Metodologias ativas: para a educação presencial, blended e a distância. São Paulo: Artesanato Educacional, 2017.
MORAN, J. Metodologias ativas para uma aprendizagem mais profunda. Disponível em: http://www2.eca.usp.br/moran/wp-content/uploads/2013/12/metodologias_moran1.pdf. Acesso em: 23 fev 2022.
PRENSKY, Marc. Trad. Roberta de Moraes Jesus de Souza. Nativos digitais, Imigrantes digitais. Disponível em: http://www.colegiongeracao.com.br/novageracao/2_intencoes/nativos.pdf. Acesso em: 12 jan. 2022.
RIZZATTI et. al 2020 https://www.researchgate.net/publication/347918030_Os_produtos_e_processos_educacionais_dos_programas_de_pos-graduacao_profissionais_proposicoes_de_um_grupo_de_colaboradores
ACTIO, Curitiba, v. 5, n. 2, p. 1-17, mai./ago. 2020. Acesso em 17 Jun 2023
SILVA, Cintia Luiz da. Uma experiência de formação docente continuada com o tema aprendizagem baseada em projetos. Dissertação de Mestrado . Instituto de Ciências Exatas e Biológicas, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências - Universidade Federal de Ouro Preto, 2020. Disponível em https://www.repositorio.ufop.br/bitstream/123456789/12997/8/DISSERTA%C3%87%C3%83O_Experi%C3%AAnciaForma%C3%A7%C3%A3oDocente.pdf Acesso em 22 Jun 2023.
TORRES, C. S. Experiência formativa e inserção no mundo do trabalho de egressos no ensino médio integrado. Dissertação (Mestrado) - Programa de Pós-graduação em Educação Profissional e Tecnológica (ProfEPT), Instituto Federal de educação, ciência e tecnologia do sertão pernambucano, Campus Salgueiro, Salgueiro - PE, 117f., 2020. Disponível em < http://hdl.handle.net/123456789/583> Acesso em 22 Abr.2023
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista Semiárido De Visu
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.