Behavioralism, Cognitivism and Humanism: A Literature Review
DOI:
https://doi.org/10.31416/rsdv.v7i2.95Keywords:
Learning theories, Technological professional education, theoristsAbstract
The objective of this article was to perform a narrative literature review with a view to drawing a historical overview of learning theories, focusing on behaviorism, cognitivism and humanism and their contributions to the field of technological professional education. The narrative review was chosen as the method of elaboration of this article because it allows a description of the state of the art of the subject from the point of view of the theoretical foundation, interpretation and synthesis of the concepts. We sought to address the behaviorism of Watson (radical) and Skinner (methodological), and Skinner was the one who had the most influence on education, with emphasis on teaching-learning. Already in cogntivism we sought to approach the optics of Bruner, Piaget, Vergnaud, Vygotsky, Ausebel, Novak, Gowin. Finally the humanist conception of Carl Rogers and Paulo Freire. Whether in the behavioral, cognitivist or humanist field, it is concluded that learning theories must be critically understood by the teacher.
References
ANACLETO, Verônica Gomes et al. Teorias da aprendizagem: os principais conceitos e a relação com o contexto escolar. In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO, 2. 2015, Campina Grande, Anais... Campina Grande: CONEDU, 2015. Disponível em: http://www.editorarealize.com.br/revistas/conedu/trabalhos/TRABALHO_EV045_MD1_SA3_ID7441_30082015201703.pdf. Acesso em: 23 de abril 2019.
BERNARDO, Wanderley Marques; NOBRE, Moacyr Roberto Cuce; JATENE, Fábio Biscegli. A prática clínica baseada em evidências. Parte II: buscando as evidências em fontes de informação. Revista da Associação Médica Brasileira, São Paulo, v. 50, n. 1, p. 1-9, 2004.
BOCK, Ana Mêrces Bahia; FURTADO, Odair; TEIXEIRA, Maria de Lourdes Trassi. Psicologias: uma introdução ao estudo de psicologia. 13. ed. São Paulo: Saraiva, 2001. 492 p.
CEZAR, Adieliton Tavares. Gestalt pedagogia: um caminho trilhado na intersubjetividade. Debates em Educação, Maceió, v. 10, n. 20, p. 143-154, jan./abr. 2018. Disponível em: http://www.seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/download/3626/pdf. Acesso em: 30 de mar. de 2019.
DELLA MONICA, Glória. Instrução programada. Rev. adm. empres. v.17 n. 3, São Paulo Maio/Jun. 1977. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-75901977000300012. Acesso em: 15 de abril 2019.
FILIPPI, Adriana; BORTOLINI, Camila Comin; DIAS, Rosângela Hanel. Metacognição: o elo de significação entre método, avaliação e aprendizagem. In: SEMINÁRIO DE PESQUISA DA REGIÃO SUL, 9. 2012, Caxias do Sul, Anais... Caxias do Sul: ANPED SUL, 2012. Disponível em: http://www.ucs.br/etc/conferencias/index.php/anpedsul/9anpedsul/paper/viewFile/2186/92. Acesso em: 22 de abril 2019.
FREIRE, I. R. Raízes da Psicologia. 7. ed. Petrópolis: Vozes, 2002. Disponível em: https://pt.slideshare.net/AlinedeAndrade/raizes-da-psicologia?from_action=save. Acesso em: 15 de abril 2019.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: os saberes necessários à prática educativa. 25. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
FREIRE, Paulo; SHOR, Ira. Medo e ousadia: o cotidiano do professor. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1986.
GADOTTI, Moacyr. Paulo Freire: su vida y su obra. Bogotá: Codecal, 1991.
GARDNER, Howard. La nueva ciencia de la mente: historia de la revolución cognitiva. Buenos Aires: Paidós, 1987. Disponível em: https://pt.scribd.com/doc/89526951/Gardner-Howard-1985-La-Nueva-Ciencia-de-La-Mente. Acesso em: 19 de abril 2019.
GOMES FILHO, joão. Gestalt do objeto: sistema de leitura visual da forma. 8. ed. São Paulo: Escrituras, 2008. 122 p.
KAULFUSS, Marco Aurélio. Behaviorismo: conceitos e preconceitos. Rev. Eletrônica de Ciências Aplicadas da FAIT, [s.l.], 6. ed., p. 1-12, nov. 2015. Disponível em: http://fait.revista.inf.br/imagens_arquivos/arquivos_destaque/QTQkycuoQSwB6PR_2017-1-21-10-43-24.pdf. Acesso em: 15 de abr. 2019.
LA ROSA, Jorge. Psicologia e educação: o significado do aprender. 7. ed. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2003. Disponível em: https://books.google.com.br/books?hl=pt-BR&lr=&id=K2Lf-uSQt-0C&oi=fnd&pg=PA39&dq=pavlov+e+o+condicionamento&ots=dZlwnN9tYz&sig=PSzXgEifHzuwIC6eUwjwDbdtGAk#v=onepage&q=pavlov%20e%20o%20condicionamento&f=false. Acesso em: 16 de abril de 2019.
LEFRANÇOIS, Guy R. Teorias da aprendizagem: o que o professor disse. 2. ed. São Paulo: Cengage, 2017. 475 p.
LEÃO, Marcelo Franco. F. Ensinar química por meio de alimentos: possibilidades de promover alfabetização científica na educação de jovens e adultos. 2014. 190 f. Dissertação (Mestrado em Ensino) –Programa de Pós-Graduação em Ensino, Centro Universitário UNIVATES, Lajeado, 2014. Disponível em: https://www.univates.br/bdu/bitstream/10737/811/1/2014MarceloFrancoLeao.pdf. Acesso: 25 de abril 2019.
LEÃO, Marcelo Franco; DUTRA, Mara Maria. Influências do comportamentalismo, cognitivismo e humanismo na prática pedagógica de alguns professores de ciências da região do Baixo Araguaia (MT). Revista Educação em Debate, Fortaleza, v. 40, n. 76, p. 146-162, mai./ago. 2018.
MAIA, Adriana Moura; CUNHA, Francisco Roberto Brito. Psicologia da educação: essência da educação emancipatória. Id on Line Rev. Psi., Jaboatão dos Guararapes, v. 11, n. 34, p. 104-110, fev. 2017. Disponível em: https://idonline.emnuvens.com.br/id/about/contact. Acesso em: 31 de mar. 2019.
MARCONI, Marina de Andrade; LAKATOS, Eva Maria. Metodologia do trabalho científico. 8. ed. São Paulo: Atlas, 2018.
MARQUES, Tania Beatriz Iwaszko; SLOMP, Paulo Francisco. Gestalt: material didático. Disponível em: https://www.ufrgs.br/psicoeduc/a-gestalt/c32.htm. Acesso em: 31 de mar. 2019.
MOREIRA, Marco Antonio. Teorias de aprendizagem. 2. ed. ampl. São Paulo: E.P.U., 2019.
MOREIRA, Marco Antonio. Aprendizagem significativa em mapas mentais. Textos de Apoio ao Professor de Física, Bento Gonçalves, v. 24, n. 6, p. 1-49, 2013. Disponível em: http://www.if.ufrgs.br/ppgenfis/textos_apoio. Acesso em: 20 de abril 2019.
MOREIRA, Marco Antonio. Comportamentalismo, construtivismo e humanismo: Coletânea de breves monografias sobre teorias de aprendizagem como subsídio para o professor pesquisador, particularmente da área de ciências. 2. ed. Porto Alegre: UFRGS, 2016. Disponível em: <https://www.if.ufrgs.br/~moreira/Subsidios5.pdf>. Acesso em: 22 abr. 2019.
MOREIRA, Marcos Antonio. Coletânea de breves monografias sobre teorias de aprendizagem como subsídio para o professor pesquisador, particularmente da área de ciências. 2. ed. rev. Porto Alegre: [s.n], 2016. 64 p. Disponível em: https://www.if.ufrgs.br/~moreira/Subsidios5.pdf. Acesso em: 15 de abril 2019.
MOREIRA, Marcos Antonio. Teorias de aprendizagem. São Paulo: EPU, 1999. 195 p. NEVES, Rita de Araújo; DAMIANI, Magda Floriana. Vygotsky e as teorias de aprendizagem. UNIrevista, São Leopoldo. Unisinos, v. 1, n. 2, p. 1-10, 2006.
NIEMANN, Flávia de Andrade; BRANDOLI, Fernanda. Jean Piaget: um aporte teórico para o construtivismo e suas contribuições para o processo de ensino e aprendizagem da Língua Portuguesa e da Matemática. In: SEMINÁRIO DE PESQUISA DA REGIÃO SUL, 9. 2012, Caxias do Sul, Anais... Caxias do Sul: ANPED SUL, 2012. Disponível em: http://www.ucs.br/etc/conferencias/index.php/anpedsul/9anpedsul/paper/viewFile/770/71. Acesso em: 22 de abril 2019.
OSTERMANN, Fernando; CAVALCANTI, Cláudio José de Holanda. Teorias de aprendizagem. Porto Alegre: UFRGS, 2011. 58 p.
PERLS, Fritz. A abordagem gestáltica e testemunha ocular da terra. 2. ed. Rio de Janeiro: LTC, c1988.
PRODANOV, Cleber Cristiano; FREITAS, Ernani Cesar de. Metodologia do trabalho científico: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico. Novo Hamburgo, RS: 2013. 277 p.
PRÄSS, Alberto Ricardo. Teorias de aprendizagem. [s.l.]:ScriniaLibris, 2012. 57 p.
PÁDUA, Elisabete Matallo Marchesini de. Metodologia da pesquisa: abordagem teórico-prática. Campinas, SP: Papirus, 2018. 1 Epub. (Coleção Magistério: Formação e Trabalho Pedagógico).
RABATINI, Vanessa Gertrudes. A concepção de cultura em Bruner e Vigotski: implicações para a educação escolar. 2010. 126 f. Dissertação (Mestrado em Educação Escolar) -Faculdade de Ciências e Letras, Universidade Estadual Paulista, Araraquara, 2010. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/bitstream/handle/11449/92407/rabatini_vg_me_arafcl.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 20 de abril 20019.
RANGEL, Annamaria Píffero. Psicologia da educação. [s.l.:s.n]: [2001]. Disponível em: http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:uKpymwL6uFsJ:https://docplayer.com.br/4369026-Psicologia-da-educacao-annamaria-piffero-rangel.html&client=ubuntu&hl=pt-BR&gl=br&strip=1&vwsrc=0. Acesso em: 29 de mar. 2019.
RESENDE, Cibele Caetano. Contribuições teóricas educacionais B. Skinner: a teoria condutista e suas aplicabilidades na educação. In: MOREIRA, Tiago Bacciotti (Org.). A cultura virtual e as práticas docentes. Uberlândia, MG: Navegando, 2018. Disponível em: https://www.editoranavegando.com/livro-a-cultura-virtual-e-as-praticas-docentes. Acesso em: 16 de abril 2019.
SANTOS, José Alex Soares. Teorias da aprendizagem: comportamentalista, cognitivista e humanista. Revista Sigma, n. 2, p. 97-111, 2008. Disponível em: <http://aprendizagemhumanista.weebly.com/uploads/6/9/4/2/6942932/teorias_da_aprendizagem_comportamentalista_cognitivista_e_humanista.pdf>. Acesso em: 20 abr. 2018.
SILVA, Alisson Henrique; GOMES, Luciano Carvalhais. A teoria de aprendizagem de Bruner e ensino de ciências. Arquivos do Museu Dinâmico Interdisciplinar, Maringá, v. , n. 3, p. 13-25, 2017. Disponível em: http://ojs.uem.br/ojs/index.php/ArqMudi/article/viewFile/40938/pdf. Acesso em: 20 de abril 2019.
STERNBERG, Robert J. Psicologia cognitiva. 4. ed. Porto Alegre: Artmed, 2008. 584 p.
VARELA-RUIZ, Margarita. Apontaciones del cognoscitivismo a la enseñanza de la medicina. Gaceta médica México, v. 140, n. 3, p. 307-308, mayo/junio 2004. Disponível em: http://www.scielo.org.mx/pdf/gmm/v140n3/v140n3a8.pdf. Acesso em: 19 de abril 2019.
VYGOTKSY, L. S. A formação social da mente. 4. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1991.