The Contribution of Humanist Theory to Integral Student Formation

Authors

  • Eriglécia de Lima Matias IFSertãoPE
  • Regiopidio Gonçalves de Lacerda IFSertãoPE
  • Cristiane Ayala de Oliveira IFSertãoPE http://orcid.org/0000-0003-3552-4229
  • Adriana de Carvalho Figueiredo Rodrigues IFSertãoPE

DOI:

https://doi.org/10.31416/rsdv.v7i2.96

Keywords:

Carl Rogers, Technological Professional Education, Person Centered Approach

Abstract

The present article aims to present the understanding of Carl Rogers theory relating to the formation of the high school student of professional education in its contemporary perspective of providing integral formation.
To this end, a literature review of the author's theories was conducted, addressing his contributions from the
humanist theory to education as a whole, and specifically to technical professional education. The research was conducted from the reading and analysis of texts, articles and books about Rogers' work. The research material was selected according to relevance and specificity, using descriptors, among others, Carl Rogers and education and integral formation. It is alluded to post-rogerian or neorogerian thought, in the influence of his approach in new works around the world, which makes his thinking still extremely current and that leads us to consider it also when analyzing a proposal within the psychology of education, especially the proposal for integral education in technical and technological education.

References

A importância da obra de C. Rogers.Psicol. cienc. prof.,Brasília ,v. 8,n. 1,p. 34-36,1988 . Available from <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-98931988000100018&lng=en&nrm=iso>. access on20Oct.2019.http://dx.doi.org/10.1590/S1414-98931988000100018.

AMATTO, L.L; ALVES, V.L.P. Uma reflexão a respeito da educação inclusiva e medicalização da infância a partir das ideias de Carl Rogers sobre educação. Memorandum, p.224-242, 2016. Disponível em: <http://www.fafich.ufmg.br/memorandum/a 30/amattoalves01/>. Acesso em: 14 abr. 2019.

BARBOSA, B.A.D. & BARROS, B.P. A abordagem rogeriana como uma possibilidade de intervenção, prevenção e combate ao bullying?

CURY, V. (1987). Psicoterapia centrada na pessoa: evolução das formulações sobre a relação terapeuta-cliente. Dissertação de mestrado não-publicada, Universidade de São Paulo.

CURY, V.E. (1988). ACP: encruzilhada de perspectivas. Boletim da Abordagem Centrada na Pessoa, (Edição Especial).

CURY, V.E. (1993). A Abordagem centrada na pessoa: um estudo sobre as implicações dos trabalhos com grupos intensivos para a terapia centrada no cliente. Tese de doutorado não-publicada, Universidade Estadual de Campinas.

HART, J. T., & TOMLINSON, T. M. (1970). New directions in clientcentered therapy. Boston: Houghton Miffin.

HOLANDA, A. (1998). Diálogo e psicoterapia: correlações entre Carl Rogers e Martin Buber. São Paulo: Lemos.

KUENZER, Acácia. Exclusão includente e inclusão excludente: a nova forma de dualidade estrutural que objetiva as novas relações entre educação e trabalho. In: LOMBARDI, Claudinei; SAVIANI, Demerval (Orgs.). Capitalismo, trabalho e educação. Campinas: Autores Associados/HISTEDBR, 2005.

LIMA, L. D.; BARBOSA, Z. C. L.; PEIXOTO, S. P. L. Teoria Humanista: Carl Rogers e a Educação. Caderno De Graduação -Ciências Humanas E Sociais (ONLINE), v. 4, p. 161, 2018.

MOREIRA, V. (1990). Para além da pessoa: um estudo crítico da psicoterapia de Carl Rogers. Tese de doutorado não publicada, Pontificia Universidade Católica de São Paulo.

MOREIRA, V. (2001). Más allá de la persona: hacia uma psicoterapia fenomenológica mundana. Santiago: Editorial Universitario Universidad de Santiago de Chile.

MOREIRA, V. (2007). De Carl Rogers a Merleau-Ponty: a pessoa mundana em psicoterapia. São Paulo: Annablume. MOREIRA, V. (2008). Psicología humanista fenomenológica. In A. Kaulino & A. Stecher (Eds.), Cartografía de la psicología contemporânea (pp.167-191). Santiago de Chile: LOM-Serie Universitaria.

MOREIRA, V. (2009). Clínica humanista fenomenológica: estudos em psicoterapia e psicopatologia crítica. São Paulo: Annablume.

MOREIRA, V. Revisitando as fases da abordagem centrada na pessoa. Estudos de Psicologia (Campinas), v. 27, N.4, 2010, p. 537-544. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/estpsi/v27n4/11.p df>. Acesso em:13 de abr.de 2019.

RIBEIRO, J.C.G. As intervenções de facilitação nos processos de aprendizagem. Maceió, 2007.

ROGERS, C.R. Liberdade de aprender em nossa década. Porto Alegre: Artes Médicas, 1985. SILVA, E.M; MORAIS, J.A; BARBOSA, I.S. As implicações da Teoria de Carl Ransom Rogers para a Educação em ciências. Revista Amazônica de Ensino de Ciências, Rev. ARETÉ, Manaus, v.6, n.10, p.63-72,2013.

VIEIRA, Emanuel Meireles, Sobre a proposta de conhecimento presente na teoria rogeriana, ou da sabedoria residente na ignorância, revista do nufen, Ano 01, v. 01, n. 02, Agosto/Novembro 2009.

WOOD, J. K. (1983). Terapia de Grupo Centrada na Pessoa. In C. Rogers, J. K. Wood, M. M. O ́Hara & A. Fonseca. Em busca de vida: da terapia centrada no cliente à abordagem centrada na pessoa (pp.45-90). São Paulo: Summus.

Published

2019-08-31

How to Cite

MATIAS , E. de L. .; LACERDA , R. G. de .; OLIVEIRA , C. A. de .; RODRIGUES , A. de C. F. . The Contribution of Humanist Theory to Integral Student Formation. Revista Semiárido De Visu, [S. l.], v. 7, n. 2, p. 242–251, 2019. DOI: 10.31416/rsdv.v7i2.96. Disponível em: https://revistas.ifsertaope.edu.br/index.php/rsdv/article/view/96. Acesso em: 24 nov. 2024.