Education contextualized in the teaching of mathematics at a school in the Semiarid of Juazeiro-BA (Brazil)
DOI:
https://doi.org/10.31416/rsdv.v5i1.141Keywords:
teacher, pedagogical practice, teaching methodologyAbstract
The context is a recurring issue important today. Thus, this work addresses the Contextualized Education as a facilitator mathematics teaching and learning in relation to teaching practices in accordance with the design of the
teachers of the discipline in a school public school in the city of Juazeiro-BA. Aimed to identify the conceptions of
teachers about the Contextualized Education set up as a facilitator in accordance with what is defined in the new
political-pedagogical proposal of the municipality. Thus, it dealt with an explanatory research and that from lifting
qualitative data, conducting semi-structured interviews with 08 (eight) teachers who agreed to express their opinions and views. Teachers take the contextualization as a teaching methodology, and for them the teaching contextualized agenda on the teacher's action relate the content to be worked with a situation shrouded the everyday reality of educating. It was found that all educators are trying to make use of contextualization as an element able to awaken in the student a greater interest in learning mathematics
References
BRASIL. Ministério da Educação. Parâmetros Curriculares Nacionais: Matemática. Rio de Janeiro: DP&A, 1997.
BROUSSEAU, G. Fundamentos e Métodos da Didáctica da Matemática. In: BRUN, Jean. Didática das Matemáticas. Lisboa: Instituto Piaget, 1996. Cap. 1, p. 35-113.
CAVALCANTE, L.G. Para Saber Matemática. 2ª edição. Editora Saraiva 2002.
D ́AMBROSIO, U. Etnomatemática – elo entre as tradições e a modernidade. Belo Horizonte: Autêntica, 2001. (Coleção em Educação Matemática, 1).
FERNANDES, S. da S.A contextualização no ensino de Matemática – um estudo com alunos e professores do Ensino Fundamental da Rede Particular de Ensino do Distrito Federal. 2006. Disponível em: https://www.ucb.br/sites/100/103/TCC/22006/SusanadaSilvaFernandes.pdf>Acesso em: 15 maio 2014.
FOGAÇA, J. Contextualização. 2012. Disponível em: http://educador.brasilescola.com/trabalho-docente/contextualizacao.htm> Acesso em: 15 abril 2014.
GROENWALD, C.L. S. Perspectivas em Educação Matemática. Canoas: Ulbra, 2004.
GROENWALD, C.L. O.; FILIPPSEN, R.M.J. O meio ambiente e a sala de aula. Educação Matemática em Revista. (SBME), n.13, p36-40, 2002.
LOPES, L.S.; FERREIRA, A.L.A. Um olhar sobre a história nas aulas de matemática. Revista Abakós, Belo Horizonte, v. 2, n. 1, p. 75–88, nov. 2013.
MACHADO, N.J. Matemática e realidade: das concepções às ações docentes/ Nílson José Machado. –8. Ed. –São Paulo: Cortez, 2013.
MARTINS, J.da S. Anotações em torno do conceito de educação para a convivência com o semiárido. In: RESAB. Educação para a Convivência com o Semiárido Brasileiro – reflexões teórico-práticas da RESAB. Juazeiro-BA: Secretaria Executiva da RESAB, 2006.
PIMENTA, S. G.; LIMA, M. S. L. Estágio e Docência. São Paulo: Cortez, 2012
REIS, E. dos S.; CARVALHO, L.D. (Orgs.). Educação Contextualizada: fundamentos e práticas. Printpex/ Nepec-Sab/ Selo Editorial RESAB, 2011.
SANTOS, T.R. C.; MELLO, J.; LIMA, C.; WILSMANN, L.; FERNANDES, I.M. L.; MORAES, M.C.S. História da Matemática: uma ferramenta para o desenvolvimento da aprendizagem. 2011. Disponível em: http://www.unicruz.edu.br/seminario/artigos/agrarias/HIST%C3%93RIA%20D A%20MATEM%C3%81TICA%20UMA%20FERRAMENTA%20PARA%20O%20DESENVOLVIMENTO%20DA%20APRENDIZAGEM.pdf>. Acesso em: 08 abril 2014.
TUFANO, W. Contextualização. ln: FAZENDA, I.C. Dicionário em Construção: Interdisciplinaridade. São Paulo: Cortez, 2001.