Physical education via least-squares with learning worksheet aid electronics
DOI:
https://doi.org/10.31416/rsdv.v4i3.152Keywords:
Ohm's Law, Resistivity, Experimental PhysicsAbstract
The precise realization of this project sought to promote the use of the least squares method using the spreadsheet as a computational tool in experimental physics teaching for high school students. In this sense, it is a way to bring results of experimental measures while minimizing the fluctuations that appear within that set, these deviations
must be justified to the maximum so that you can obtain an experimental value with considerable precision. To implement this feature was used resistivity experiment with the second Ohm's law, this consisting in measuring the resistance of different types of material varying its length and its area.
References
BETZ, M. E. M. e RIBEIRO-TEIXEIRA, R. M.
Material instrucional apresentando conteúdos de
métodos computacionais para o ensino de
Física. Caderno brasileiro de Ensino de
Física. Florianópolis. Vol. 29, p. 787-811,
BRASIL, PCN+ Ensino Médio. Orientações
Educacionais Complementares aos
Parâmetros Curriculares Nacionais: Ciências
da Natureza, Matemática e suas tecnologias
(MEC-SEMTEC, Brasília, 2002).
CARVALHO, A.M.P.; GIL-PÉREZ, D.
Formação de professores de Ciências. 4a
Edição. São Paulo: Cortez, 2000.
JIMÉNEZ, M. e OTERO, L. La ciencia como
construcción social. Cuardenos de Pedagogía,
Barcelona, v.43, n. 180, 1990.
MEES, A. A. Implicações das teorias de
aprendizagem para o ensino de Física.
Universidade Federal do Rio Grande do Sul-
UFRGS. Rio Grande do Sul, 2002. Disponível:
<http://www.if.ufrgs.br/~amees/teorias.htm.
Acesso em 25 de junho de 2016.
MORGADO, M. J. L. Formação de
professores de matemática para o uso
pedagógico de planilhas eletrônicas de
cálculo: análise de um curso a distância via
Internet, Tese de Doutorado.
UNIVERSIDADE FEDERAL DE SÃO
CARLOS, 2003.
SEARS, F. et. al. FÍSICA 3 –
ELETROMAGNETISMO. Editora Addison
Wesley, 12a Edição, 2009.
SOLBES, J. e VILCHES, A. Interacciones
C/T/S: un instrumento de cambio actitudinal.
Revista Enseñanza de las Ciencias, Barcelona,
v. 7, n. 1, 1989.