Avaliação de Projetos de Pesquisa através de Dashboards Interativos

Authors

  • Felipe Omena marques alves IF Sertão-PE
  • Alex Sandro Gomes Universidade Federal de Pernambuco
  • Glenda Malta de Almeida Universidade Federal de Pernambuco

DOI:

https://doi.org/10.31416/rsdv.v10i1.355

Keywords:

projetos de pesquisa, Dashboards, tomada de decisões

Abstract

This paper presents an analysis through dashboards of approvals and effectiveness of research projects developed at the Instituto Federal do Sertão Pernambucano, Floresta campus. For this, three guiding questions were established that defined which investigations would be carried out in the exploration of the data, covering which courses/areas most approve projects and which factors influence cancellations. After a process of extracting, integrating and normalizing the data, the dashboards were implemented in the Tableau tool, performing a qualitative analysis. The results showed which courses show consistency in approvals, exceptional situations such as courses not offered on campus but with approved research projects, possible interference factors in executions, dropout comparisons between projects with and without scholarships, as well as whether the pandemic directly affected in canceling surveys. The investigations served as a subsidy for a more detailed perception of the projects by the Research Coordination, with meetings being held with the campus management to guide the planning and future actions of the sector, helping to make decisions.

References

ALVES, Paulo. TEIXEIRA, Júlio. Proposta de dashboard aplicado à operação de indicadores de custo e prazo em gerenciamento de projetos de engenharia com aplicação de um estudo de caso. 2016.

BARROS, Rui Miguel Pereira da Costa. Dashboarding: projeto e implementação de painéis analíticos. 2013.

BEAUXIS-AUSSALET, Emma; HARDMAN, Lynda. Visualization of Confusion Matrix for Non-Expert Users. 2014.

CARD, Stuart; MACKINLAY, Jock; SHNEIDERMAN, Ben. Readings in Information Visualization: Using Vision to Think. 1999.

CROSS, Di; THOMSON, Simon; SIBCLAIR, Alexandra. Research in Brazil: A report for CAPES by Clarivate Analytics. Clarivate Analytics, 2018.

DEMO, Pedro. Educar pela pesquisa. 6.ed. Campinas, SP: Autores associados, 2003.

FERREIRA, Nathalia; PIETRZAK, Jeniffer; CESTAR, Maria; CALDERON, MARANDOLA, Célia; SODRÉ, Thelma. PARTICIPAÇÃO DE ALUNOS DE GRADUAÇÃO EM UM GRUPO DE PESQUISA E A CONTRIBUIÇÃO PARA SUA FORMAÇÃO ACADÊMICA E PROFISSIONAL: RELATO DE EXPERIÊNCIA. 2015.

GOGUELIN, Steven; FLYNN, Joseph; ESSINK, Wesley; DHOKIA, Vimal. A Data Visualization Dashboard for Exploring the Additive Manufacturing Solution Space. Procedia CIRP, 60, 93-198. 2017. DOI: https://doi.org/10.1016/j.procir.2017.01.016.

GOUGH, Phillip. A process for non-expert user visualization design. OzCHI '16: Proceedings of the 28th Australian Conference on Computer-Human Interaction. 2016. DOI: https://doi.org/10.1145/3010915.3010996.

HARRISON, Matt. Machine Learning – Guia de Referência Rápida. Trabalhando com dados estruturados em Python. Novatec Editora. 2019.

IFSERTÃO-PE. Pesquisa - Coordenação de Pesquisa, Inovação e Pós-Graduação (CPIP). 2015. Disponível em: https://www.ifsertao-pe.edu.br/index.php/pesquisa-flo. Acessado em: 3 de março de 2022.

JOAZEIRO, Sayuri Arake. Desenvolvimento de Dashboard dinâmico de projetos utilizando o processo de Business Intelligence sobre um sistema de solicitação de serviço em um ambiente governamental. 2015.

LAGE, Marcos; ONO, Jorge; CERVONE, Daniel; CHIANG, Justin; DIETRICH, Calos; SILVA, Claudio. StatCast dashboard: exploration of Spatiotemporal baseball data. IEEE Computer Graphics and Applications, 36, 5. 2016.

MARTINS. Jorge Santos. O Trabalho com Projetos de Pesquisa. Do Ensino Fundamental ao Ensino Médio. Editora ? Papirus. 8ª edição. 2001.

MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Parâmetros Curriculares Nacionais do Ensino Médio. 2000. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/blegais.pdf Acessado em: 3 de março de 2022.

MONTEIRO, Lilian. Os desafios da pesquisa científica no Brasil. Estado de Minas, Ciência e Saúde. 2022. Disponível em: https://www.em.com.br/app/noticia/ciencia/2022/01/23/interna_ciencia,1339495/os-desafios-da-pesquisa-cientifica-no-brasil.shtml Acessado em: 3 de março de 2022.

MUNZNER, Tamara. Visualization Analysis and Design. 1st Edition. December 1, 2014.

NASCIMENTO, Letícia; NEVES, Eliane; PIESZAK, Greice; POTRICH, Tassiana. A participação em grupos de pesquisas e a oportunidade de crescimento e visibilidade da enfermagem. Anais Jornada Internacional de Enfermagem Unifra. Volume 2. Santa Maria. 2012.

MUGEIRO, Mariana. Dashboard Centralizado para o Controlo de Projetos. Dissertação de Mestrado em Design e Multimédia apresentada à Faculdade de Ciências e Tecnologia. 2019.

SARTÓRIO, Lúcia Aparecida Valadares; SILVA, I. M. A relevância da pesquisa na formação do educando. Cad Centro Universitário São Camilo, v. 11, n. 3, p. 25-34, 2005.

TEBALDI, Pedro. O que é um dashboard? O guia completo e definitivo! 2017. Disponível em https://www.opservices.com.br/o-que-e-um-dashboard. Acessado em: 3 de março de 2022.

VOSOUGH, Zana; ZAMMER, Dietrich; KECK, Mandy; GROH, Rainer. Visualization approaches for understanding uncertainty in flow diagrams. Journal of Visual Languages and Computing, 52, 44-54. 2019. DOI: https://doi.org/10.1016/j.cola.2019.03.002

ZDONEK, Iwona. Project Indicators Visualization Using an Interactive Dashboard. Silesian University of Technology. 2020. DOI: http://dx.doi.org/10.29119/1641-3466.2020.143.27.

Published

2022-04-29

How to Cite

ALVES, F. O. marques .; GOMES, A. S.; ALMEIDA, G. M. de. Avaliação de Projetos de Pesquisa através de Dashboards Interativos. Revista Semiárido De Visu, [S. l.], v. 10, n. 1, 2022. DOI: 10.31416/rsdv.v10i1.355. Disponível em: https://revistas.ifsertaope.edu.br/index.php/rsdv/article/view/355. Acesso em: 21 nov. 2024.