A profissionalização na educação básica:

uma análise do currículo mineiro

Authors

  • Fabiana Aparecida Felix IFSULDEMINAS Poços de Caldas

DOI:

https://doi.org/10.31416/rsdv.v12i2.404

Keywords:

Reforma, Escolarização, Formação

Abstract

The objective of this article is to analyze the professionalization of the New High School according to the Reference Curriculum of Minas Gerais, which is in accordance with Law 13,415 of February 16, 2017, which was enacted to implement the New High School throughout the national territory. Therefore, the State of Minas Gerais started the implementation of the New High School for all students enrolled in the 1st year of high school throughout Minas Gerais in the year 2022, the deadline for the implementation of the reform. The curriculum matrix is ??divided into General Basic Training and Training Itineraries, whose structuring axes are vocational and precarious training in Basic Education, with an emphasis on preparation for the world of work, professional career and conditions of competitiveness, productivity and innovation. This article proposes to carry out an analysis about the Reference Curriculum of Minas Gerais and the influences of capital through interference in the schooling process for early professionalization in Basic Education.

References

ALMEIDA, F. Q.; VAZ, A. F.; Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 38, n. 1, p. 249-270, jan./mar. 2013.

BRASIL. Lei 13.415 de 16 fevereiro de 2017. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, 2017.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.

CIAVATTA, M.; RAMOS, M. Ensino Médio e Educação Profissional no Brasil Dualidade e fragmentação. Revista Retratos da Escola, Brasília, v.5, n.8, p. 27-41, 2011.

DIAS, V. E. M.; A educação integrada e a profissionalização no ensino médio. Tese de doutorado. Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, UFSCar, 2015.

MINAS GERAIS. Currículo Referência de Minas Gerais. Belo Horizonte, 2018.

MINAS GERAIS. Resolução 4.657. Dispõe sobre as matrizes curriculares destinadas às turmas do 1º ano do Ensino Médio e às turmas do 1º e 2º período do Ensino Médio da Modalidade da Educação de Jovens e Adultos com início em 2022 na Rede Estadual de Ensino de Minas Gerais. Belo Horizonte, 2021.

PARO, V. H.; A qualidade da Escola Pública: A importância da Gestão Escolar. In: Organizadora Fabiana da Silva Viana…[et al.], - Belo Horizonte: Mazza Edições, 2012.

SAVIANI, D.; Trabalho e educação: fundamentos ontológicos e históricos. Revista Brasileira de Educação. v.12, n. 34, 2007.

SUSSEKIND, M. L.; Momento: diálogos em educação. Editora e gráfica da Furg campus carreiros. E-ISSN 2316-3100, v. 28, n. 2, p. 269-277, mai./ago., 2019.

Published

2024-06-07

How to Cite

FELIX, F. A. A profissionalização na educação básica:: uma análise do currículo mineiro. Revista Semiárido De Visu, [S. l.], v. 12, n. 2, p. 1088–1099, 2024. DOI: 10.31416/rsdv.v12i2.404. Disponível em: https://revistas.ifsertaope.edu.br/index.php/rsdv/article/view/404. Acesso em: 24 nov. 2024.