Filosofia estoica e as emoções: curso de educação emocional, em tempos de pandemia

Stoic philosophy and emotions: emotional education course in pandemic times

Authors

  • Admilson Prates Instituto Federal do Norte de Minas Gerais
  • Jaciely Silva Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia do Norte de Minas Gerais
  • Leonardo Finelli Universidade Estadual de Montes Claros
  • Jeferson Betarello Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.31416/rsdv.v11i2.462

Keywords:

Atividades não Presenciais, Ensino Integrado, Instituto Federal, Pedagogia, Tecnologias Digitais

Abstract

This article presents an intervention course applied to Pedagogy students as “Non-Present Activities” (ANPs) at the Federal Institute of Northern Minas Gerais. The proposal, originated from students demand, dealt with difficulties in managing their emotions (anxiety, anger, fear, sadness and frustration) when classes were mediated by digital technologies. The training course presented academics, based on Stoic Philosophy, with strategies to regulate the emotions, considering the limits and possibilities of human beings in the face of everyday adversities. The methodology of the course was the dialogued expository class via digital platform, making use of the reading of texts and videos. The results were evaluated through a questionnaire answered by the participants who listed personal growth and who learned strategies to mediate emotions in order to improve human relationships. It is concluded that the initiative was relevant for repositioning of the academics in the face of the developments caused by the Covid-19 pandemic, as well as instigated the discussion to other crisis situations.

Author Biographies

Jaciely Silva, Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia do Norte de Minas Gerais

Doutora em História

Jeferson Betarello, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

Mestre em Ciências da Religião

References

ABBAGNANO, N. Dicionário de Filosofia. 4.ed. São Paulo, Martins Fontes, 2000.

ARAÚJO, R.M. de L. & FRIGOTTO, G. Práticas pedagógicas e ensino integrado. Revista Educação em Questão, Natal, 52(38):61-80, 2015.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo, Edições 70, 2011.

BRASIL. Lei n. 11.892, de 29 de dezembro de 2008. Institui a Rede Federal de Educação Profissional, Científica e Tecnológica, cria os Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia, e dá outras providências. Brasília, 2008.

BRASIL. Ministério da Educação. Um novo modelo em Educação Profissional e Tecnológica: Concepção e diretrizes. Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia. Brasília, Secretaria de Educação Profissional e Tecnológica - Setec, 2010.

CIAVATTA, M. Formação integrada: a escola e o trabalho como lugares de memória e identidade. In: FRIGOTTO, G.; CIAVATTA, M.; RAMOS, M. (org.). Ensino médio integrado: concepção e contradições. 2.ed. São Paulo, Cortez, 2010. p. 83-105.

EPICTETO. A arte de viver: O manual clássico da virtude, felicidade e eficácia. Uma nova interpretação de Sharon Lebell. 4.ed. Rio de Janeiro, Sextante, 2000.

JULIEN, N. Dicionário Rideel de Mitologia. São Paulo, Rideel, 2005.

LAKATOS, E.M.; MARCONI, M. de A. Fundamentos de metodologia científica. 7.ed. São Paulo, Atlas, 2010.

MARCO AURÉLIO. Meditações. São Paulo. Nova Cultural, 1973. Coleção Os Pensadores.

MARCO AURÉLIO. Meditações. Brasília, Kiron, 2011.

SEDLEY, D. A Escola, de Zenon a Ário Dídimo. In: INWOOD, B. (org.) Os Estoicos. São Paulo, Odysseus, 2006.

SÉNECA, L.A. Tranquilidade da alma. São Paulo, Nova Cultural, 1973. Coleção Os Pensadores.

SÉNECA, L.A. Cartas a Lucílio. 2.ed. Lisboa, Portugal, Calouste Gulbenkian, 2004.

SILVEIRA, D.T. & CÓRDOVA, F.P. A pesquisa científica. Métodos de pesquisa. Porto Alegre, UFRGS, 2009.

VIEIRA, S. Como elaborar questionários. São Paulo, Atlas, 2009.

Published

2023-08-31

How to Cite

PRATES, A.; SILVA, J.; FINELLI, L. .; BETARELLO, . J. . Filosofia estoica e as emoções: curso de educação emocional, em tempos de pandemia: Stoic philosophy and emotions: emotional education course in pandemic times. Revista Semiárido De Visu, [S. l.], v. 11, n. 2, p. 337–354, 2023. DOI: 10.31416/rsdv.v11i2.462. Disponível em: https://revistas.ifsertaope.edu.br/index.php/rsdv/article/view/462. Acesso em: 23 nov. 2024.