Distribution of Extension scolarships, by thematic área, at IF Sertão-PE in 2016 and 2017

Authors

  • Suzana de Mendonça Rodrigues IFSertãoPE
  • Ricardo Barbosa Bitencourt IFSertãoPE

DOI:

https://doi.org/10.31416/rsdv.v7i3.83

Keywords:

Extension projects, PIpBEX, Human rights and justice

Abstract

This study presents the distribution of projects financed by the Institutional Program of Projects and Extension Scholarships, referring to the selections made by the Pro-Rectory of Extension and Culture of the IF Sertão-PE, through calls of 12/2016 and 47/2017. The objective is to evaluate the distribution of the projects through the eight thematic areas of extension, in order to observe the areas that need policies directed to be worked by the institution. For the accomplishment of this work a bibliographical and documentary research was done, as well as visits to Internet sites. The research aims to quantify the distribution of projects and has an exploratory nature, as it aims to identify the problem to propose a solution. It was noted that the extension scholarships are being distributed, especially in the areas of Technology and Production and Education, while the areas of Human Rights and Justice, Communication and Culture need intervention to be more covered. It is necessary to take into account the needs of the locality and the panorama of investments already made in the different areas.

Author Biography

Suzana de Mendonça Rodrigues, IFSertãoPE

Bacharela em Turismo pela Universidade Federal de Sergipe. Tecnóloga em Eventos no IF Sertão-PE.

References

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil (1988).Promulgada em 05 de outubro de 1988. Disponível em: https://goo.gl/r5RWGBAcesso em: 30/11/2017.

_________. Ministério Da Educação. ProExt– Apresentação. Disponível em: https://goo.gl/CWfFNSAcesso em: 29/11/2017.

________. Ministério do Meio Ambiente. Sustentabilidade na Administração Pública A3P e gestão Socioambiental. Brasília, DF: Ministério do Meio Ambiente, 2014. (Apostila) curso Sustentabilidade na Administração Pública.

________. ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS. Programa das Nações Unidas para o Desenvolvimento Sustentável. Os Objetivos do Desenvolvimento Sustentável da ODM ao ODS. Disponível em: http://www.br.undp.org/content/brazil/pt/home/post-2015.html. Acesso em: 30/11/2017.

BRASIL. ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS. Redução das desigualdades. Disponível em: https://nacoesunidas.org/pos2015/agenda2030/. Acesso em: 04/12/2017.

__________. Paz, justiça e instituições eficazes. Disponível em: https://nacoesunidas.org/pos2015/agenda2030/. Acesso em: 04/12/2017.

__________. Trabalho descente e crescimento econômico. Disponível em: https://nacoesunidas.org/pos2015/agenda2030/. Acesso em: 04/12/2017.

CERVO, A. L; BERVIAN, P. A. Metodologia científica.4. Ed. São Paulo: Makroon Books, 1996, p. 5-19.

CONIF -CONSELHO NACIONAL DAS INSTITUIÇÕES DA REDE FEDERAL DE EDUCAÇÃO PROFISSIONAL, CIENTÍFICA E TECNOLÓGICA. Extensão Tecnológica: Rede Federal de Educação Profissional, Científica e Tecnológica. FÓRUM DE EXTENSÃO DA REDE DE EDUCAÇÃO PROFISSIONAL, CIENTÍFICA E TECNOLÓGICA; Brasília, 2013. Disponível em:https://goo.gl/GfCQfh.Acesso em: 29/11/2017.

DENCKER, Ada de Freitas Maneti. Pesquisa Empírica: base para a construção do conhecimento científico. 2011. In: XXXIV CONGRESSO DE CIÊNCIAS DA COMUNICAÇÃO, 34, 2011, Recife. Anais: Sociedade Brasileira de Estudos Interdisciplinares da Comunicação. Recife, 2001. Disponível em: http://www.intercom.org.br/papers/nacionais/2011/resumos/R6-0839-1.pdf. Acesso em: 23/08/2017.

ESTÊVÃO. C. A. V. Educação, justiça e direitos humanos. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 32, n.1, p. 85-101, jan./abr. 2006. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ep/v32n1/a06v32n1. Acesso em: 18/08/2017.

INSTITUTO FEDERAL DO SERTÃO PERNAMBUCANO. Programa Institucional de bolsas de Extensão–PIBEX: edital 12/2016, chamada para seleção de bolsistas de Extensão para o período de 1º de julho de 2016 a 30de junho de 2017. Resultado final. Disponível em: http://www.ifsertao-pe.edu.br/images/Pro-Reitorias/Proext/Pibex/2016/Resultado_Final_PIBEX_2016.pdf. Acesso em: 28/11/2017.

_________________. Resultado final Pibex 2ª chamada–edital 12/2016. Disponível em: https://goo.gl/KVUqLC. Acesso em: 28/11/2017.

_________________. Programa Institucional de Projetos e Bolsas de Extensão – edital 47/2017. Disponível em: https://goo.gl/5EgCwB. Acesso em 28/11/2017.

_________________. Programa Institucional de Projetos e Bolsas de Extensão – edital 32/2018. Disponível em: https://www.ifsertao-pe.edu.br/images/Pro-Reitorias/Proext/Editais/PipbexDireitosHumanos/Edital%20PIpBEX%20%20Direitos%20Humanos%20Arte%20e%20Cultura%20para%20Publicar.pdf. Acesso em: 21/03/2020.

PRODANOV, Cleber Cristiano. Metodologia do trabalho científico: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico. 2. ed. – Novo Hamburgo: Feevale, 2013.

TAVARES, Moacir Gubert. Institutos federais de educação, ciência e tecnologia: novos desafios para a rede federal. X ANPED SUL, Florianópolis, outubro de 2014. Disponível em: http://xanpedsul.faed.udesc.br/arq_pdf/503-0.pdfAcesso em: 04/12/2017.

ZUANON, A. C. C. Carta ao Leitor. Rev. Ciênc. Ext. v.6, n. 1, p.1, 2010. Disponível em: http://ojs.unesp.br/index.php/revista_proex/article/view/460/0Acesso em: 04/12/2017.

Published

2019-12-31

How to Cite

RODRIGUES, S. de M. .; BITENCOURT, R. B. . Distribution of Extension scolarships, by thematic área, at IF Sertão-PE in 2016 and 2017. Revista Semiárido De Visu, [S. l.], v. 7, n. 3, p. 342–351, 2019. DOI: 10.31416/rsdv.v7i3.83. Disponível em: https://revistas.ifsertaope.edu.br/index.php/rsdv/article/view/83. Acesso em: 24 nov. 2024.

Issue

Section

Ciências Sociais Aplicadas - Artigos