Dropping out in High School Electrotechnical course of IF Sertão Pernambucano
DOI:
https://doi.org/10.31416/rsdv.v7i3.85Keywords:
Dropping out, High School, Students, DesmotivationAbstract
This paper expose a study about dropping out on high scholl Electrotechnical course offered by IF Sertão PE Campus Petrolina, with alarming dropping out rates on last years.For that were realized interviews with students of the course, emphasizing an individual perspective as the best way for understanding social phenomenas from the qualitative research. The results show the lack of identification and adaptation with the course, the desmotivation by teachers and socioeconomics and family aspects. The results presented are inconclusive, but are appointments for future actions and researches.
References
ARAÚJO, Cristiane F. de; SANTOS, Roseli A. dos. A educação profissional de nível médio e os fatores internos/externos às instituições que causam a evasão escolar. In: The 4th International Congress on University‐Industry Cooperation, Taubaté, São Paulo. 2012. p. 05-07.
BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo. Persona, Lisboa, 1977.
BATISTA, Santos Dias; SOUZA, Alesxsandra Matos; OLIVEIRA, Júlia Mara da Silva. A evasão escolar no ensino médio: um estudo de caso. Revista Profissão Docente, UNIUBE. Minas Gerais, Uberaba: 2009.
BAUER, Martin W.; GASKELL, George. Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som: um manual prático. Tradução de Pedrinho A. Guareschi. Rio de Janeiro: Petrópolis: Vozes, 2002.
BOURDIEU E PASSERON, Jean-Claude. Os Herdeiros: os estudantes e a cultura. Santa Catariana, Florianópolis: editora da UFSC, 2014.
______.A Reprodução: Elementos para uma teoria do sistema de ensino. Rio de Janeiro: Petrópolis: Ed. Vozes, 2013.
______. Relação com a escola e o saber nos bairros populares. Perspectiva. Santa Catarina, Florianópolis, v. 20, n. Especial, p.17-34, jul-dez,2002.
______. Relação com o saber, Formação dos professores e Globalização: questões para a educação hoje. Rio Grande do Sul, Porto Alegre: Ed. Artmed, 2005.
BOURDIEU, Pierre. Escritos de educação. 9. ed. Rio de Janeiro, Petrópolis: Ed. Vozes, 2007.
CHARLOT, Bernard. Da relação com o saber às práticas educativas. São Paulo: Ed. Cortez, 2014.
DORE, Rosemary; LÜSCHER, Ana Zuleima. Permanência e evasão na educação técnica de nível médio em Minas Gerais. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 41, n. 144, p. 772-789, 2013.
DUBET, François. Quando o sociólogo quer saber o que é ser professor. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 5, n. 6, p. 222-230, 1997.
FIGUEIREDO, N. G. da Silva; SALLES, D. M. R. Educação Profissional e Evasão Escolar em Contexto: motivos e reflexões. Ensaio: Avaliação Políticas Públicas em Educação, Rio de Janeiro, v.25, n.95, p. 356-392, abr./jun. 2017.
MACHADO, Márcia Rodrigues. A evasão nos cursos de agropecuária e informática/nível técnico da escola agrotécnica federal de Inconfidentes-MG (2002 a 2006). Dissertação de Mestrado Profissional em Educação. Faculdade de Educação, Universidade de Brasília, Brasília, 2009.
MEIRA, Cristiane Araujo. A evasão escolar no ensino técnico profissionalizante: um estudo de caso no campus Cariacica do Instituto Federal do Espírito Santo. Espírito Santo: 2015.
MENDES, Marcelo Simões. Da inclusão à evasão escolar: o papel da motivação no ensino médio. Estudos de Psicologia, São Paulo, Campinas, v. 30, n. 2, p. 261-265, 2013.
NERI, M. (Coord.).Motivos da evasão escolar. 2010. Disponível em: <http://www.cps.fgv.br/ibrecps/TPE/TPE_MotivacoesEscolares_fim.pdf>. Acesso em: 26 jun. 2016.
POUPART, Jean et al. A pesquisa qualitativa: enfoques epistemológicos e metodológicos. Tradução de Ana Cristina Nasser. 3. ed. Rio de Janeiro, Petrópolis: Ed. Vozes, 2012.
RASCHE, Vânia Maria Moreira; KUDE, Vera Maria Moreira. Pigmalião na sala de aula: quinze anos sobre as expectativas do professor. Cadernos de pesquisa, São Paulo, n. 57, p. 61-70, 2013.
SNYDERS, Georges. Escola, classe e luta de classes. São Paulo: Centauro, 2005.
VINUTO, Juliana. A Amostragem Bola de Neve na Pesquisa Qualitativa. Temáticas, São Paulo, Campinas, 22, (44): 203-220, Ago./Dez. 2014.
YOKOTA, Meire Satiko Fukusawa. Evasão no Ensino Técnico e Técnico Integrado ao Ensino Médio: um estudo de caso nos cursos técnicos em Eletrônica, Informática e Mecatrônica da Etec Jorge Street do Centro Paula Souza. Dissertação de mestrado profissional em Gestão e Avaliação da Educação Pública. Faculdade de Educação. Universidade Federal de Juiz de Fora. Minas Gerais, Juiz de Fora: 2015.