Pavlov and Watson's behaviorist conception: implications for professional education

Authors

  • Roberta Gomes de Araújo IFSertãoPE
  • Edmilson Pereira e Silva Junior IFSertãoPE
  • Cristiane Ayala de Oliveira IFSertãoPE http://orcid.org/0000-0003-3552-4229
  • Fábio Freire de Oliveira IFSertãoPE

DOI:

https://doi.org/10.31416/rsdv.v7i2.94

Keywords:

learning, conditioning, stimulus-response

Abstract

The main objective of this study was to analyze the main contributions of behaviorism to professional education. The specific objectives are: to understand the behaviorism of Pavlov and Watson, besides other behaviorist currents; know the main characteristics of professional education; to verify professional education relations in the light of behaviorism. It is perceived that If teaching-learning processes are used, and are largely based on Watson and Pavlov's theories, they are certainly shaped by a training,
accommodation and reproduction perspective. The preschooling of the current teaching is predisposed in the students' internal and previous experiences, taking into account cognitive, social, cultural and affective points, which are broken by the theories addressed.

References

ALMEIDA, Alana Peixoto de et al. COMPARAÇÃO ENTRE AS TEORIAS DA APRENDIZAGEM DE SKINNER E BANDURA. Cadernos de Graduação: Ciências Biológicas e da Saúde, Marceió, v. 3, n. 1, p.81-90, nov. 2013.

ARAÚJO, Felipe.B. F. Skinner e o Behaviorismo. Disponível em: <https://www.infoescola.com/psicologia/b-f-skinner-e-o-behaviorismo/>. Acesso em: 20 jul. 2019.

ARAÚJO, Ronaldo Marcos de Lima; FRIGOTTO, Gaudêncio. Práticas pedagógicas e ensino integrado. Revista Educação em Questão, v. 52, n. 38, p. 61-80, 2015.

ARAÚJO, Ronaldo Marcos Lima; RODRIGUES, do socorro, Doriedson. Referências sobre práticas formativas em educação profissional: o velho travestido de novo frente ao efetivamente novo. Boletim técnico do SENAC, v. 36, n. 2, p. 51-63, 2010

AZEVEDO, Tiago. Diferenças entre Psicologia Cognitiva e Psicologia Comportamental (Behaviorismo).2016. Disponível em: <https://psicoativo.com/2016/09/diferencas-psicologia-cognitiva-psicologia-comportamental-behaviorismo.html>. Acesso em: 20 jul. 2019.

BARATO, Jarbas Novelino. Conhecimento, Trabalho e Obra: uma proposta metodológica para a educação profissional. Boletim Técnico do Senac, v. 34, n. 3, p. 4-15, 2008.

BOGDAN, Robert C. et al. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. 1994.

CASTAÑON, Gustavo Arja. O COGNITIVISMO E O DESAFIO DA PSICOLOGIA CIENTÍFICA.2006. 485 f. Tese (Doutorado) -Curso de Psicologia, Programa de Pós Graduação em Psicologia, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2006. Cap. 6.

COELHO, Marco Antônio; DUTRA, Lenise Ribeiro. Behaviorismo, cognitivismo e construtivismo: confronto entre teorias remotas com a teoria conectivista. Caderno de Educação, Pelotas, v. 1, n. 49, p.51-76, 2018.

GIL, Antônio C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2006.KAHHALE, Edna Maria Peters et al. A diversidade da psicologia: uma construção teórica.4. Ed. São Paulo: Cortez,2011.

MATTAR, F. N.. Pesquisa de Marketing. Metodologia e Planejamento. 6 ed. São Paulo: Atlas, 2005.

MOREIRA, Marcos Antônio. Teorias de Aprendizagem. São Paulo: Epu, 1999.

OLIVEIRA, Sílvio Luiz de. Metodologia científica aplicada ao direito. São Paulo: Pioneira Thomson Learning, 2002.

OSTERMANN, Fernanda; CAVALCANTI, Cláudio José de Holanda. Teorias de Aprendizagem. Porto Alegre: Evangraf; UFRGS, 2011. 51 p.

PAULA, Marcos Antonio Freire de Paula; MACHADO, Alexsandro dos Santos. EDUCAÇÃO PROFISSIONAL NO BRASIL: FORMAÇÃO PARA O TRABALHO OU PARA A CIDADANIA?. Seminário Gepráxis, Vitória da Conquista –Bahia –Brasil, v. 6, n. 6, p 3007-3027, 2017.

PROFISSIONAL NO BRASIL.2016. NO. 40, PP. 152-169. Disponível em: <http://www.eses.pt/interaccoes>. Acesso em: 27 abr. 2019.

RIES, Bruno Edgard. Condicionamento respondente: Pavlov. In: Jorge La Rosa. (Org.). Psicologia e Educação: Significado do aprender. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2006.

SANTANA, Ana Lucia. BEHAVIORISMO. 2016. Disponível em: <https://www.infoescola.com/psicologia/behaviorismo/>. Acesso em: 20 jul. 2019.

SANTOS, José Alex Soares. Teorias da Aprendizagem: Comportamentalista, Cognitivista e Humanista. Disponível em: <http://www.alex.pro.br/teorias_aprend3.pdf>. Acesso em: 20 jul. 2019.

SCHULTZ, Duane P.; SCHULTZ, Sydney Ellen. História da psicologia moderna. 9. Ed. São Paulo: Cengage Learning 2012.

SERIO, Tereza Maria de Azevedo Pires. O behaviorismo radical e a psicologia como ciência. Rev. bras. ter. comport. cogn., São Paulo ,v. 7,n. 2,p. 247-262,dez.2005 . Disponível em <http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-55452005000200009&lng=pt&nrm=iso>. acessos em 20 jul. 2019.

SOARES, Gabriel de O..O Comportamentalismo de Pavlov, Watson e Skinner. 2013. Disponível em: <http://psicologiadaeducacao-portfolio.blogspot.com/2013/02/o-comportamentalismo-de-pavlov-watson-e.html>. Acesso em: 24 abr. 2019.

TERRA, Márcia. O BEHAVIORISMO EM DISCUSSÃO.03/04/2019. Disponível em: <http://www.unicamp.br/iel/site/alunos/publicacoes/textos/b00008.htm>. Acesso em: 10 abr. 2019.

VIEIRA, Alboni Marisa Dudeque Pianovski; SOUZA JUNIOR, Antonio de. A EDUCAÇÃOPROFISSIONAL NO BRASIL. Rev. Interações, Paraná, vol. 12 n.º 40 (2016): Políticas Educacionais e Gestão da Escola.

VILELA, Ana Maria Jacó; FERREIRA, Arthur Arruda Leal; PORTUGAL, Francisco Teixeira (Ed.). História da psicologia: rumos e percursos. Nau Editora, 2007

Published

2019-08-31

How to Cite

ARAÚJO , R. G. de .; JUNIOR , E. P. e S.; OLIVEIRA , C. A. de .; OLIVEIRA , F. F. de . Pavlov and Watson’s behaviorist conception: implications for professional education. Revista Semiárido De Visu, [S. l.], v. 7, n. 2, p. 206–221, 2019. DOI: 10.31416/rsdv.v7i2.94. Disponível em: https://revistas.ifsertaope.edu.br/index.php/rsdv/article/view/94. Acesso em: 21 nov. 2024.