SOME CONCEPTIONS AND APPROACHES ABOUT TIME IN MUSIC

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31416/cacto.v3i2.448

Keywords:

Music, Time, Time in music

Abstract

Tempo is a very important parameter in music, whether we are thinking about musical structure and form, tempos, or sound itself more broadly. The area of music, given its artistic nature, presents different conceptions and forms of development of the Tempo parameter by different composers, in their musical works and theoretical works. This article presents research results about these different conceptions, the way in which composers think and develop Time in their pieces, and also encourage research and experimentation that explore new ways in which Time can be thought of and used in music. music area.

Author Biography

Pedro Henrique Carneiro Tavares, Conservatório Pernambucano de Música

Graduado em Música-Licenciatura (UFPE 2008) e Mestre em Composição Musical (UFPB 2016). Lattes: http://lattes.cnpq.br/3898935374097470 ORCID ID: https://orcid.org/0000-0003-2225-408X

References

COSTA, Valério Fiel da. Analise morfológica a partir da performance no projeto artesanato furioso. A Experiência Musical: Perspectivas teóricas. Salvador: TeMA, 2019. P.110-121.

Disponível em: https://www.academia.edu/40424822/COSTA_analise_morfol%C3%B3gica_a_partir_da_performance_no_projeto_artesanato_furioso. Acesso em: 08/07/2020.

DELAERE, Mark. Tempo, metro, rhythm, time in twentieth-century music. In: Unfolding Time: Studies in Temporality in Twentieth-Century Music. Leuven University Press, 2009. p.13-43.

EINSTEIN, Albert. A teoria da relatividade especial e geral. Tradução de Carlos Almeida Pereira. Rio de Janeiro: Contraponto, 1999.

HAWKING, Stephen. Uma breve história do tempo. Tradução de Cássio de Arantes Leite. 1.ed. Rio de Janeiro: Intrínseca, 2015.

LEWIS, Peter Tod. Alcázar III. 1972. 1 partitura.

MESSIAEN, Olivier. The Technique of My Musical Language. Alphonse Leduc, 2000.

MOURA, Eli-Eri. Manipulações do tempo em música: uma introdução. Claves, n.4, 2007. p.66-90.

Disponível em: https://www.academia.edu/3354794/Manipula%C3%A7%C3%B5es_do_tempo_em_m%C3%Basica_-_uma_introdu%C3%A7%C3%A3o. Acesso em: 20/07/2020.

ROSSETTI, Danilo; FERRAZ, Silvio. Forma musical como um processo: do isomorfismo ao heteromorfismo. Opus, v.22, n.1, p.59-96, 2016.

Disponível em: https://www.academia.edu/26601853/Forma_como_processo_do_isomorfismo_ao_heteromorfismo. Acesso em: 09/09/2020.

ROSSETTI, Danilo. O tempo e sua reflexão a partir da obra de Iannis Xenakis. Dissertação (Mestrado em Música) – Universidade Estadual Paulista. São Paulo, 2012.

Disponível em: https://www.academia.edu/14541006/O_tempo_e_sua_reflex%C3%A3o_a_partir_da_obra_de_Iannis_Xenakis. Acesso em: 10/09/2020.

TAVARES, Pedro. Campo de Escuta: procedimento composicional com camadas sonoras em loop. Dissertação (Mestrado em Música) – Universidade Federal da Paraíba. João Pessoa, 2016.

Disponível em: https://www.academia.edu/34486933/Pedro_Tavares_-_Campo_de_Escuta_Procedimento_composicional_com_camadas_sonoras_em_loop.

Acesso em: 25/07/2020.

WOLF, Fred Alan. O tecido do espaço-tempo: loops temporais, distorções espaciais e como Deus criou o universo. Tradução de Aleph Teruya Eichemberg. 1.ed. São Paulo: Cultrix, 2013.

Published

2023-09-22

Issue

Section

Artigos Transdisciplinares (Fluxo Contínuo)