Characterization of the profile of consumers of sun – dried beef marketed in the municipality of Areia – PB

Authors

  • Rosa Maria Santos Pessoa UFPB/CCHSA
  • Glayciane Costa Gois Univasf/CPGCVS
  • Dinah Correia da Cunha Castro Costa UFPB
  • Anderson Antonio Ferreira Silva UFPB
  • Carlos Alberto Pereira Silva UFPB
  • Regiane Nascimento Santos Univasf/Ciência Animal
  • Ana Paula Ribeiro Silva Univasf

DOI:

https://doi.org/10.31416/rsdv.v7i1.100

Keywords:

consumer market, demand for food, product of animal origin

Abstract

The objective was to know the profile of the consumer of sun meat in the city of Areia - PB. 75 questionnaires were applied: age, sex, schooling, family income, frequency and occasion of consumption, characteristics appreciated, place of purchase, reason and parameters used during the purchase, meat origin and satisfaction. Most of the interviewees were male (52%), aged between 21-30 years (50.67%), incomplete higher education (40%) and monthly income of up to R$ 1,000.00 (50.67%). Consumption occurs twice a week (54%), being at lunch (58.67%), dinner (30.67%) or as an appetizer (10.66%). Softness (42.67%) and succulence (46.67%) are the characteristics appreciated during consumption. The purchase is made in supermarkets (44%), due to the price (33.33%) and the hygiene of the place (30.67%), being verified the fat (30.67%) and meat color (30.67%). The origin of the meat is not known by the interviewees (66.67%) and they are satisfied with the quality of the meat consumed (80%). The expressive consumption of the meat of the sun demonstrates that cultural habits determine the behavior of the consumer

Author Biographies

Rosa Maria Santos Pessoa, UFPB/CCHSA

Docente do Pronatec - UFPB/CCHSA, Bananeiras - PB, Brasil.

Ana Paula Ribeiro Silva , Univasf

Univasf/Ciência Animal

References

ALBUQUERQUE, I.R.R.; GOIS, G.C.; CAMPOS, F.S.; SILVA, T.S.; MATIAS, A.G.S. Pesquisa de mercado: Hábitos de compra e consumo de carne em Senhor do Bonfim–Bahia. Nutritime Rev. Eletrônica. 14: 5024-5029, 2017.

AMARAL, D.S.; CARDOSO, D.S.G.;PESSOA, T.; MOURA NETO, L.G. Perfil dos consumidores da carne de sol comercializada nos municípios de em Caicó e Currais Novos–RN. Acta Vet. Bras., 6:302-311, 2012.

CARDOSO, A.C.R. Caracterização do perfil de consumidores de carne de frango. 79 f. 2015, Dissertação (Mestrado em Medicina Veterinária) –Universidade Estadual Paulista, Araçatuba, 2015.

CASTELLS, Manuel. A sociedade em rede. São Paulo: Paz e Terra,1999

COUTINHO, J.P. Produção e caracterização da carne de sol da carne de caprinos da raça Anglo Nubiana elaborada com diferentes teores de cloreto de sódio. 63 f. 2011, Dissertação (Mestrado em Engenharia de Alimentos) -Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, Itapetinga, 2011.

DIAS, L.D.B.; ISERNHAGEN, L.; BRUMATTI, R.C.; FARIA, F.J.C.; FRANCO, G.L.; KIEFER, C.; ÍTAVO, C.C.B.F. Estudo sobre o padrão de consumo da carne bovina na cidade de Campo Grande, MS, Brasil1. B. Indústr. Anim., 72:148-154, 2015.

FERREIRA, J.M.S.;GOIS, G.C.; PESSOA, R.M.S.; SILVA, A.A.F.; LIMA, C.A.B.; CAMPOS, F.S.; VICENTE, S.L.A.; MATIAS, A.G.S.; NOGUEIRA, G.H.M.S.M.F.; SANTOS, R.N. Características de carcaça e qualidade da carne de caprinos de diferentes genótipos. Pubvet, 12:1-12, 2018.

FRANCISCO, D.C.; NASCIMENTO, V.P.; LOGUERCIO, A.P.; CAMARGO, L. Caracterização do consumidor de carne de frango da cidade de Porto Alegre. Ci. Rural, 37:253-258, 2007.

GOIS, G.C.; LAURENTINO, A.B.; SILVA, E.G.; AMÉLIA DE MACEDO, A. Composição de ácidos graxos na carne ovina. Nutritime Rev. Eletrônica, 13:4806-4814, 2016.

GOUVÊA, J. A. G. GOUVÊA, A. A. L. Dossiê técnico: tecnologia de fabricação da carne de sol. Rede de Tecnologia da Bahia–RETEC/BA. 2007, 26p.

GURGEL, T.E.P.; BANDEIRA, M.G.L.; ABRANTES, M.R.; SOUSA, E.S.; SILVESTRE, K.S.; SAKAMOTO, S.M.; SILVA, J.B.A. Avaliação da qualidade da carne-de-sol produzida artesanalmente. Rev. Inst. Adolfo Lutz. 73:208-221, 2014.

KIRINUS, J.K.; FRUET, A.P.B.; KLINGER, A.C.K.; DÖRR, A.C.; NÖRNBERG, J.L. Relação entre faixas de renda e o perfil dos consumidores de carne bovina da região sul do Brasil. Rev. Monografia Amb. -REMOA. 12:2776 –2784, 2013.

LÉVY, Pierre. Cibercultura/ Pierre Lévy; tradução de Carlos Irineu da Costa. 2ª ed. São Paulo: Editora 34, 1999.

LIMA JÚNIOR, D.M.; RANGEL, A.H.N.; URBANO, S.A.; MACIEL, M.V.; AMARO, L.P.A. Alguns aspectos qualitativos da carne bovina: Uma revisão. Acta Vet. Bras., 5:351-358, 2011.

LUSK, J.L.; BRIGGEMAN, B.C. Food Values. Am. J. Agricult. Econom., 9:184–196, 2009.MONTE, A.L.S.; GONSALVES, H.R.O.; VILLARROEL, A.B.S.; DAMACENO, M.N.; CAVALCANTE, A.B.D. Qualidade da carne de caprinos e ovinos: uma revisão. ACSA – Agropec. Cient. Semi-Árido, 8:11-17, 2012.

PASSETTI, R.A.C.; TORRECILHAS, J.A.; ORNAGHI, M.G.; MOTTIN, C.; GUERRERO, A. Determinação da coloração e a disposição de compra pelos consumidores da carne bovina. Pubvet, 10:179-189, 2016.

PESSOA, R.M.S.; GOIS, G.C.; SILVA, A.A.F.; CAMPOS, F.S.; LIMA, C.A.B. Perfil dos consumidores de leite e derivados lácteos do município de Olho D’água – Paraíba. Nutritime Rev. Eletrônica, 15:8142-8146, 2018.

PIGNATA, M.C.; VIANA, P.T.; COVRE, L.; PIGNATA, M.C.; LACERDA, E.C.Q.; RECH, J.L. Avaliação físico-química e microbiológica na determinação da qualidade da carne de sol. Pubvet, 4: 1-21, 2010.

RAMOS, A.L.S.; RAMOS, E.M.; VIANA, E.J.; ALMEIDA, D.S.; VERAS, D.V.S.; OLIVEIRA, C.P.; FERNANDES, S.A.A. Avaliação das condições higiênicas na produção e comercialização da carne de sol na região de Itapetinga-BA. Rev. Hig. Alim. 21:371-374, 2007.

SIMÕES, Isabella de Araújo Garcia. A Sociedade em Rede e a Cibercultura: dialogando com o pensamento de Manuel Castells e de Pierre Lévy na era das novas tecnologias de comunicação. 2009. Disponível em:<http://www.insite.pro.br/2009/Maio/sociedade_ciberespa%C3%A7o_Isabella.pdf>. Acesso em: 15 de julho de 2018.

Published

2019-04-30

How to Cite

PESSOA, R. M. S. .; GOIS, G. C. .; COSTA, D. C. da C. C. . .; SILVA, A. A. F. .; SILVA, C. A. P. .; SANTOS, R. N. .; SILVA , A. P. R. . Characterization of the profile of consumers of sun – dried beef marketed in the municipality of Areia – PB. Revista Semiárido De Visu, [S. l.], v. 7, n. 1, p. 15–23, 2019. DOI: 10.31416/rsdv.v7i1.100. Disponível em: https://revistas.ifsertaope.edu.br/index.php/rsdv/article/view/100. Acesso em: 23 nov. 2024.