Pedagogical knowledge as a practice in disease prevention and health promotion within the scope of SUS

Pedagogical knowledge as a practice in disease prevention and health promotion within the scope of SUS

Authors

  • José Wilson da Silva Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia do Sertão Pernambucano - IF Sertão Campus Salgueiro
  • Kélvya Freitas Abreu Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia do Sertão Pernambucano - IF Sertão Campus Salgueiro

DOI:

https://doi.org/10.31416/rsdv.v10i3.422

Keywords:

Health education, pedagogical practices, SUS

Abstract

Since the creation of the Sistema Único de Saúde (SUS), the health care model has prioritized health promotion, including actions of education for self-care. Therefore, a community will be healthier the more it assimilates the knowledge regarding its health. Thus, this research aims to analyze the pedagogical knowledge required by primary health care professionals in the development of educational activities that promote user autonomy and protagonism in primary care, ensuring a conscious self-care in disease prevention and empowerment of individuals involved in health-disease processes. Methodologically, this study is developed as a qualitative research of interpretativist basis and bibliographic/documentary bias, by taking as support documents from the Ministry of Health (BRASIL, 2010, 2012) and Law No. 8.080/1990. Thus, it is understood that, through the Principles and Guidelines of SUS, the policies and laws governing this system highlight the importance of educational activities in the protection and prevention of health problems. Added to the technical perspective, it was dialogued with the notion of the act of educating in health, for this it was used interrelations with Libâneo (2011), Luckesi (2011), Vasconcelos (2009), Gramsci (1995), among others. In summary, it is understood for this research that educational practices, grounded in pedagogical knowledge, are important in the development of collective actions that promote learning in health and prevent diseases. To train health educators requires reflection on theoretical and methodological processes supported by historically built pedagogical evidence.

Author Biographies

José Wilson da Silva, Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia do Sertão Pernambucano - IF Sertão Campus Salgueiro

Discente do curso de Mestrado Profissional em Educação Profissional e Tecnológica (PROFEPT). Pedagogo (UNINASSAU/2017). Bacharel em Odontologia (UEPB/1994). Especialista em Educação Profissional (SENAC/2017).

Kélvya Freitas Abreu, Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia do Sertão Pernambucano - IF Sertão Campus Salgueiro

Doutora em Letras pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte - UERN, mestre em Linguística (2011) e licenciada em Letras (Português - Espanhol) pela Universidade Federal do Ceará (UFC/2008).

References

ABREU, Kélvya Freitas. Relações dialógicas no gênero relatório de estágio em comunidades de prática do Ensino Médio Integrado. Tese (Doutorado em Letras). Universidade do Estado do Rio Grande do Norte. Pau dos Ferros/RN, 2021.

BASTOS, J.R.M.; PERES, S.H.C.S.; RAMIRES, I.. Educação para a saúde. Porto Alegre: Artmed; 2003.

BRASIL, Paula Roberta da Conceição; SANTOS, Adriano Maia dos. Desafios às ações educativas das Equipes de Saúde Bucal na Atenção Primária à Saúde: táticas, saberes e técnicas. Physis: Revista de Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 28, n. 4, p. 1-23, 2018. Disponível em: https://www.scielo.br/j/physis/a/L7DhfhY3qwpbzwsKdfjKkLN/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 28 out. 2022.

BRASIL. Ministério da Saúde. Secretaria de Vigilância em Saúde. Secretaria de Atenção à Saúde. Política Nacional de Promoção da Saúde. 3. ed. – Brasília: Ministério da Saúde, 2010.

BRASIL. Ministério da Saúde. Secretaria de Políticas de Saúde. Projeto Promoção da Saúde. As Cartas da Promoção da Saúde. Brasília: Ministério da Saúde, 2002.

BRASIL. Lei nº 8.080, de 19 de setembro de 1990. Dispõe sobre as condições para a promoção, proteção e recuperação da saúde, a organização e o funcionamen-to dos serviços correspondentes e dá outras providências. Brasília: Diário Oficial da União, 1990.

CONFERÊNCIA INTERNACIONAL SOBRE CUIDADOS PRIMÁRIOS DE SAÚDE. Declaração de Alma-Ata, URSS, 1978. Disponível em: https://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/declaracao_alma_ata.pdf. Acesso em: 05 dez. 2022.

CYRINO, Eliana Goldfarb; TORALLES-PEREIRA, Maria Lúcia. Trabalhando com estratégias de ensino-aprendizado por descoberta na área da saúde: a problematização e a aprendizagem baseada em problemas. Cadernos de Saúde Pública, [S.L.], v. 20, n. 3, p. 780-788, jun. 2004. Disponível em: https://www.scielo.br/j/csp/a/mrrzr85SM93thZzwGFBm56q/. Acesso em: 30 nov. 2022.

DOMINGOS, Patrícia Aleixo dos Santos; MORATELLI, Rita de Cássia; OLIVEIRA, Ana Luísa Botta Martins de. Atenção odontológica integral ao idoso: Uma abordagem holística. Revista de odontologia da universidade Cidade de São Paulo. São Paulo, SP, v. 23, n. 2 p.143- 53. Mai-ago, 2011.

FRANCO, Maria Amélia Rosário Santoro. Prática pedagógica e docência: um olhar a partir da epistemologia do conceito. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos. vol.97. n 47, Set/dez. Brasília, 2016.

FRANCO, Maria Amélia Santoro. Práticas pedagógicas de ensinar-aprender: por entre resistências e resignações. Educação e Pesquisa, [S.L.], v. 41, n. 3, p. 601-614, set. 2015. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/gd7J5ZhhMMcbJf9FtKDyCTB/. Acesso em: 29 nov. 2022.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

GADOTTI, Moacir. Perspectivas atuais da educação. São Paulo em Perspectiva, [S.L.], v. 14, n. 2, p. 03-11, jun. 2000. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/s0102-88392000000200002. Acesso em: 10 dez. 2022.

GRAMSCI, Antônio. Os intelectuais e a organização da cultura. 9. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1995.

LEAVELL, Hugh Rodman; CLARK, Edwin Gurney. Preventive Medicine for the Doctor in his Community. New York: MacGraw–Hill, 1965.

LIBÂNEO, José Carlos. Didática. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2013.

LUCKESI, Cipriano Carlos. Avaliação da aprendizagem componente do ato pedagógico. 1. ed. São Paulo: Cortez, 2011.

OLIVEIRA, Márcia Farsura de; COTA, Luiz Gustavo Santos. A pedagogia freiriana nas práticas de educação em saúde. Diversitates International Journal, 10(1), 46-58, 2018.

PAIVA, Ana Carolina de Oliveira; CICARINI, Walter Batista. O enfermeiro como educador no Programa Saúde da Famí¬lia. Enfermagem Brasil, [S.L.], v. 15, n. 5, p. 273-279, 19 dez. 2016. Convergences Editorial. http://dx.doi.org/10.33233/eb.v15i5.673.

ROMANO, Jorge. O. Empoderamento: recuperando a questão do poder no combate à pobreza in: Empoderamento e direitos no combate à pobreza. Rio de Janeiro: ActionAid Brasil, p. 9–20, 2002. Disponível em: https://docplayer.com.br/6580929-Empoderamento-e-direitos-no-combate-a-pobreza.html. Acesso em 08 dez. 2022.

RUIZ-MORENO et al. Jornal Vivo: relato de uma experiência de ensino-aprendizagem na área da saúde. Interface, v. 9, n.16, p. 195-204, 2005.

SIGERIST, Henry E. The University at the crossroads. New York: Henry Schumann Publishers, 1946.

VASCONCELOS, Mara; GRILLO, Maria José Cabral; SOARES, Sônia Maria. Unidade didática I: organização do processo de trabalho na atenção básica à saúde. Belo Horizonte: Editora UFMG; NESCON/UFMG, 2009.

Published

2022-12-31

How to Cite

SILVA, J. W. da; ABREU, K. F. Pedagogical knowledge as a practice in disease prevention and health promotion within the scope of SUS: Pedagogical knowledge as a practice in disease prevention and health promotion within the scope of SUS. Revista Semiárido De Visu, [S. l.], v. 10, n. 3, 2022. DOI: 10.31416/rsdv.v10i3.422. Disponível em: https://revistas.ifsertaope.edu.br/index.php/rsdv/article/view/422. Acesso em: 18 oct. 2024.