Practical Classes in Professional and Technological Education: Teaching Reflections in the Context of the Technical Course in Mechanics

Authors

  • Stênio de Castro Ribeiro II Instituto Federal de Pernambuco (IFPE) // Mestrado Profissional em Educação Profissional e Tecnológica (PROFEPT)
  • Ivanildo José de Melo Filho Instituto Federal de Pernambuco (IFPE) https://orcid.org/0000-0002-7584-5230

DOI:

https://doi.org/10.31416/rsdv.v12i2.1082

Keywords:

Practical Classes, Teaching Practice, Mechanical Technician, Professional and Technological Education

Abstract

This article aimed to reflect on the pedagogical practices associated with practical classes developed by teachers in the Mechanical Technician course at <hidden for evaluation>. Its development was motivated by the lack of research that deals with teaching practices in conducting practical classes in Professional and Technological Education so that it can serve and be considered or used by teachers in their activity. To this end, an exploratory study with teachers based on interviews and focus groups was developed in relation to the importance of the relationship between theory and practice and the identification of how they, in their realities, organize themselves. The results of the study made it possible to observe, for example, that the existence of difficulties in carrying out the curricular planning of practical classes is strongly associated with the lack of infrastructure, lack of knowledge of the guiding documents, as well as the absence of pedagogical training. Furthermore, the study made it possible to systematize activities for practical classes aimed at planning, teaching, and assessment, thus providing a suggestive path that can be adopted by different teachers in this or other fields of knowledge in the universe of Professional and Technological Education

References

ANDRADE, M. L. F.; MASSABNI, V. G. O desenvolvimento de atividades práticas na escola: um desafio para os professores de ciências. Ciência & educação, v. 17, n. 04, p. 835-854, 2011. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/pdf/ciedu/v17n04/v17n04a05.pdf. Acesso em: 16 de fev. 2023.

ARAÚJO, R. M. L.; FRIGOTTO, G. Práticas pedagógicas e ensino integrado. Revista Educação em Questão, v. 52, n. 38, p. 61-80, maio/agosto 2015. Disponível em: https://abrir.link/jNNXv. Acesso em: 18 de jan. 2023.

BARBOSA, P. O. D. Análise do uso dos métodos, das técnicas de ensino e recursos didáticos aplicados nos cursos de qualificação profissional: um estudo de caso no CEFET-PR. Dissertação (Mestrado em Engenharia da Produção) – Universidade Federal de Santa Catarina, 2001. Disponível em: https://abrir.link/ENHBY. Acesso em: 24 de mar. 2023.

CRUZ, J. B. Profuncionário: curso técnico de formação para os funcionários da educação. Brasília: Universidade de Brasília, 2007. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/profunc/13_laboratorios.pdf. Acesso em: 2 de nov. 2022.

ETEPAM. Plano de curso técnico em mecânica. Recife: ETEPAM, 2022.

ETEPAM. Projeto político pedagógico. Recife: ETEPAM, 2022.

KRASILCHIK, M. Prática de ensino de biologia. 4. ed. São Paulo: EDUSP, 2004.

LIBÂNEO, J. C. Didática. 29 ed. São Paulo: Cortez editora, 2009.

MEC. Catálogo Nacional de Cursos Técnicos. 4 ed. Brasília, 2022. Disponível em: http://cnct.mec.gov.br/cnct-api/catalogopdf. Acesso em: 10 de set. 2022.

MEC. Resolução CNE/CP nº 1, de 5 de janeiro de 2021, Define as Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais para a Educação Profissional e Tecnológica., Brasília, 2021. Disponível em: https://abrir.link/KkOWL. Acesso em: 19 de dez. 2022.

PERES, J. C. Linguagem verbal e não verbal no ensino de biologia. Dissertação (Programa de Mestrado em Gestão e Práticas Educacionais) – Universidade Nove de Julho, São Paulo, 2020. Disponível em: https://abrir.link/AQaCx. Acesso em: 24 de mar. 2023.

PERNAMBUCO. Secretaria de Educação e Esportes. Decreto nº 48.477, de 26 de dezembro de 2019, institui o Regimento escolar unificado substitutivo das escolas técnicas da rede estadual de ensino do estado de Pernambuco. Recife, 2019. Disponível em: https://abrir.link/WbgCI. Acesso: 27 de dez. 2022.

PERNAMBUCO. Secretaria de Educação e Esportes. Parecer CEE/PE nº 007/2021-CEE, Análise e aprovação do currículo de Pernambuco – ensino médio, Recife, 2021. Disponível em: https://abrir.link/BSYTF. Acesso em: 27 de dez. 2022.

RABONI, Paulo César de Almeida. Atividades práticas de ciências naturais na formação de professores para as séries iniciais. Campinas: Faculdade de Educação da Unicamp (Tese de Doutorado), 2002. Disponível em: https://repositorio.unicamp.br/acervo/detalhe/268069. Acesso em 16 de fev. de 2023.

RAMOS, M. 2010. Trabalho, educação e correntes pedagógicas no Brasil: um estudo a partir da formação dos trabalhadores técnicos da saúde. Rio de Janeiro: UFRJ, 2010. Disponível em: https://abrir.link/hdrLU. Acesso em: 15 de jan. 2023.

RESSEL, L. B.; BECK, C. L. C.; GUALDA, D. M. R.; HOFFMANN, I. C.; SILVA, R. M.; SEHNEM, G. D. O uso do grupo focal em pesquisa qualitativa. Texto & Contexto-Enfermagem, v. 17, p. 779-786, 2008. Disponível em: https://www.scielo.br/j/tce/a/nzznnfzrCVv9FGXhwnGPQ7S/. Acesso em: 26 de dez. 2023.

RIBEIRO II, S. de C.; CARVALHO, R. S.; MELO, R. M. de; SANTANA, J. R. G. de ; MELO FILHO, I. J. de. Indicativos para o Suporte ao Docente Direcionadas às Aulas Práticas na Educação Profissional e Tecnológica: Indicatives for teaching support directed to practical classes in professional and technological education. Revista Semiárido De Visu, [S. l.], v. 11, n. 2, p. 355–381, 2023. DOI: 10.31416/rsdv.v11i2.616. Disponível em: https://semiaridodevisu.ifsertao-pe.edu.br/index.php/rsdv/article/view/616. Acesso em: 1 maio. 2024.

SANTOS, M. S.; AMARAL, C. L. C.; MACIEL, M. D. Temas sociocientíficos (cerveja) em aulas práticas de química na educação profissional: uma abordagem CTS. HOLOS, v. 4, p. 130-142, 2010. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/4815/481549222010.pdf. Acesso em: 17 de fev. 2023.

SILVA, A. L. S.; MOURA, P. R. G.; DEL PINO, J. C. Atividade Experimental Problematizada: uma proposta de diversificação das atividades para o Ensino de Ciências. Experiências em Ensino de Ciências, v. 10, n. 3, p. 51-65, 2015. Disponível: https://fisica.ufmt.br/eenciojs/index.php/eenci/article/view/537/508. Acesso em: 16 de fev. 2023.

ZABALA. A. A prática educativa: como ensinar. 1 ed. Porto Alegre: Artmed, 1998.

Published

2024-06-08

How to Cite

RIBEIRO II, S. de C. .; MELO FILHO, I. J. de. Practical Classes in Professional and Technological Education: Teaching Reflections in the Context of the Technical Course in Mechanics. Revista Semiárido De Visu, [S. l.], v. 12, n. 2, p. 1119–1137, 2024. DOI: 10.31416/rsdv.v12i2.1082. Disponível em: https://revistas.ifsertaope.edu.br/index.php/rsdv/article/view/1082. Acesso em: 24 nov. 2024.