Critical Literacies: analyzing the literacy practices in the Spanish Language of students in technical buildings

Authors

  • Maria Rafaela Vieira da Silva IFSertãoPE
  • Kélvya Freitas Abreu IFSertãoPE

DOI:

https://doi.org/10.31416/rsdv.v4i3.147

Keywords:

Assessment, Learning Foreign Language, Vestibular , Citizen Training

Abstract

This study aimed to analyze the Spanish language issues of the Exame Nacional do Ensino Médio (ENEM),from the perspective of diagnosing which readings conceptions are involved in this examination. Therefore,systematized up and classified to the issues in the period 2010 to 2015, according to the concepts:language reading (reading of the lines), psycholinguistics (lines reading) and sociocultural (read behind the lines) - (CASSANY, 2006; ABREU, 2011). Thus,it was possible to trace the profile of the exam,and it was found that mostly sticks to psycholinguistics design. However,the examination showed unlike other vestibular shows the three conceptions of reading and this reveals the influence of guidance in understanding the teaching of languages in a civic education perspective. Thus,it is worth noting that this research it is guided in recent directions suggested by government documents: OCNEM (BRAZIL,2006), LDBEN (BRAZIL,1996) and Diretrizes Curricalares do Ensino Médio (2013), as well as the theoretical basis of the approach of literacy in their criticism/sociocultural aspects and reading concepts (BORDON,2006;KLEIMAN,2005;NERY 2003; SCARAMUCCI,2009;LUCKESI,1995).

Author Biographies

Maria Rafaela Vieira da Silva, IFSertãoPE

Discente do Ensino Médio Integrado em Edificações do IF Sertão Campus Salgueiro, integrante do GEPET.

Kélvya Freitas Abreu, IFSertãoPE

Mestre em Linguística e licenciada em Letras (Português - Espanhol) pela Universidade Federal do Ceará (UFC). Professora de espanhol do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Sertão Pernambucano. Atua na área de Linguística Aplicada com ênfase ao ensino e aprendizagem do espanhol como Língua Estrangeira em suas pesquisas.

References

ABREU, K.F. Concepções de leitura e de texto

subjacentes às provas de vestibular:

constatações e implicações para o ensino da

língua espanhola. Dissertação (Mestrado em

Linguística). Universidade Federal do Ceará.

Fortaleza, 2011.

______. Concepções de leitura no ensino de

espanhol como língua estrangeira: em busca de

uma abordagem sociocultural. In: BAPTISTA,

L.M.T.R.(Org.). Múltiplas Perspectivas,

Múltiplos Sentidos: o ensino e a aprendizagem

do espanhol em foco. 1ed.Brasília: Editora

Kiron, 2012, v. , p. 139-155.

ABREU, K. F; MORAIS, H. T. F; SILVA, M. R.

V. Eventos de letramento (s) em português e em

espanhol: a abordagem crítica na área de

edificações. In: Anais do I Colóquio de Análise

do Discurso (CNAD), 2014, Pau dos Ferros:

UERN: 2014.

ANDRIOLA, W.B. Doze motivos favoráveis à

adoção do Exame Nacional do Ensino Médio

(ENEM) pelas Instituições Federais de Ensino

Superior (IFES). Ensaio: aval. pol. públ. Educ.,

Rio de Janeiro, v. 19, n. 70, p. 107-126, jan./mar.

BENVENUTO, E. V. ; ABREU, K. F. .

Letramento(s): em busca do exercício da plena

cidadania. IN: VIII Congresso Norte e Nordeste

de Pesquisa e Inovação - Connepi, 2014, Salvador. Anais do VIII Connepi. Salvador:

IFBahia e IFBahiano, 2013.

BRASIL. Orientações Curriculares para o

Ensino Médio: Linguagens, Códigos e suas

Tecnologias. Brasília, Secretaria de Educação

Básica, 2006. Disponível em:

http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/book_

volume_01_internet.pdf . Acessado

em:02/02/2015.

CASSANY, D. Tras las líneas. Sobre la lectura

contemporánea. Barcelona: Editorial Anagrama,

CERVO, A.L. Metodologia científica. 6aed. São

Paulo: Pearson Prentice Hall, 2007.

KLEIMAN, Â. Preciso “ensinar” o

letramento? Não basta ensinar a ler e a

escrever? São Paulo: Produção Editorial, 2005.

LUCKESI, C. C. Avaliação da aprendizagem

Escolar. 10 ed. São Paulo: Cortez, 1995.

SCARAMUCCI, M.V.R. Avaliação da leitura

em inglês como língua estrangeira e validade de

constructo. In: Revista Calidoscópio. Vol.7, n.1,

p. 30-48, jan/abr 2009.

SILVA, M. R. V. ; ABREU, K. F. . Avaliação e

letramento(s): construindo pontes possíveis. In:

OLIVEIRA, F.K.; ABREU, K.F.. (Org.).

Métodos e pesquisas em educação.

ed.Brasília: Kiron, 2016, v. 1, p. 115-137.

TIBA, I. Ensinar aprendendo: Novos

paradigmas na educação. 18 ed. São Paulo:

Integrare Editora, 2006.

Published

2016-12-31

How to Cite

SILVA, M. R. V. da .; ABREU, K. F. . Critical Literacies: analyzing the literacy practices in the Spanish Language of students in technical buildings. Revista Semiárido De Visu, [S. l.], v. 4, n. 3, p. 146–153, 2016. DOI: 10.31416/rsdv.v4i3.147. Disponível em: https://revistas.ifsertaope.edu.br/index.php/rsdv/article/view/147. Acesso em: 24 nov. 2024.

Issue

Section

Lingüística, Letras e Artes - Artigos