Computational Thinking and STEAM in an interdisciplinary perspective with mathematics and informatics: A systematic literature review

Computational Thinking and STEAM in an interdisciplinary perspective with mathematics and informatics: A systematic literature review

Authors

  • GILMAR HERCULANO DA SILVA IF SERTAO PE
  • Francisco Kelsen de Oliveira Instituto Federal de Educação,Ciência e Tecnologia do Sertão Pernambucano - Campus Salgueiro

DOI:

https://doi.org/10.31416/rsdv.v10i3.399

Keywords:

EPT, Prática Pedagógica, Tecnologias Digitais, Computação

Abstract

Mathematics is a base area for the learning of other disciplines, being a science that dialogues whether in the area of ??Exact Sciences or in others. It is observed that, with the advent of Digital Information and Communication Technologies (DICT), the field of Computational Thinking (CP) has contributed to Mathematics, collaborating with forms of integrated and interdisciplinary teaching. Thus, a pedagogical approach becomes attractive when it promotes the student who is the protagonist of their learning, an aspect inherent to the STEAM approach, which aims at learning based on collaboration and solutions between areas. This work aimed to identify practices and experiences with PC and STEAM in an interdisciplinary perspective with a focus on mathematics and computing. This is a Systematic Literature Review (RSL), which was carried out from the publications of articles in scientific journals and complete works published in the proceedings of events available in the Digital Library of the Brazilian Computer Society (SOL-SBC). Twenty-three results were found, among which 20 met the first inclusion criterion. After reading the articles in full, it was noticed that 01 of them escaped the topic of interest and did not present positive experiences with STEAM and PC, being divergent with the second inclusion criterion. The results found in this research indicate that students are engaged in interdisciplinary work involving the PC with mathematics and computing, and that experiences and practices encourage the use of educational software, use of robotics, gamification and also unplugged computing, enabling a space for the use of active methodologies and STEAM.

Keywords: Computing, TDIC, Methodologies, EPT.

References

ALMEIDA, Thiago De; CASTRO, Thais; GADELHA, Bruno. Um Relato de Experiência sobre o Uso do Pensamento Computacional para Potencializar o Ensino de Ciências na Rede Básica de Ensino. In: WORKSHOP DE INFORMÁTICA NA ESCOLA, 25, 2019, Brasília. Anais do XXV Workshop de Informática na Escola. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2019. p. 657-666. Disponível em: https://sol.sbc.org.br/index.php/wie/article/view/13214. Acesso em: 6 out. 2022.

BACICH, Lilian; HOLANDA, Leandro. STEAM em sala de aula: a aprendizagem baseada em projetos integrando conhecimentos na educação básica. Penso Editora, 2020.

BARROS, Taiser T. T.; REATEGUI, Eliseo Berni; TEIXEIRA, Adriano C.. Estudo sobre um curso de formação em Pensamento Computacional para professores do ensino básico das áreas de Matemática e Informática. In: S WORKSHOPS DO CONGRESSO BRASILEIRO DE INFORMÁTICA NA EDUCAÇÃO (WCBIE), 2021. Anais dos Workshops do X Congresso Brasileiro de Informática na Educação. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2021 . p. 31-40

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Educação Infantil, Ensino Fundamental e Ensino Médio. (versão final). Brasília: MEC, 2018.

GALVÃO, M. C. B.; RICARTE, I. L. M. REVISÃO SISTEMÁTICA DA LITERATURA: CONCEITUAÇÃO, PRODUÇÃO E PUBLICAÇÃO. Logeion: Filosofia da Informação, [S. l.], v. 6, n. 1, p. 57–73, 2019. DOI: 10.21728/logeion.2019v6n1.p57-73. Disponível em: https://revista.ibict.br/fiinf/article/view/4835. Acesso em: 9 out. 2022.

GOMES DA SILVA, G.; OLIVEIRA, F. K. de. Material didático utilizado na Educação Profissional de Jovens e Adultos: Uma revisão sistemática da literatura. Revista Semiárido De Visu, [S. l.], v. 9, n. 3, p. 335–343, 2021. DOI: 10.31416/rsdv.v9i3.308. Disponível em: https://semiaridodevisu.ifsertao-pe.edu.br/index.php/rsdv/article/view/308. Acesso em: 6 out. 2022.

GUIMARÃES, Victória; PESSOA, Larissa; FOLZ, Raquel; MARTINS, Lia; FREITAS, Rosiane de. E aí meninas, qual vai ser? Agora sua carreira o jogo STEAM ParPow pode te ajudar a escolher. In: WOMEN IN INFORMATION TECHNOLOGY (WIT), 15. , 2021, Evento Online. Anais XV Women in Information Technology. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2021. p. 71-80. Disponível em: https://sol.sbc.org.br/index.php/wit/article/view/15843/15684. Acesso em: 6 out. 2022.

LISBÔA, E. S. et al. Clubes de Programação com Scratch nas Escolas e a Interdisciplinaridade. In: WORKSHOP DE INFORMÁTICA NA ESCOLA, 23. 2017, Recife. Anais do XXV Workshop de Informática na Escola. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2017. p. 1174-1178

MARINHO, Francisco; MONTEIRO, Edwin; BARRETO, Raimundo. UpRobotics: Robótica Educacional Utilizando Linguagem Visual Baseada em Blocos. In: TRABALHOS EM ANDAMENTO - SIMPÓSIO BRASILEIRO DE ENGENHARIA DE SISTEMAS COMPUTACIONAIS (SBESC), 10. , 2020, Evento Online. Anais do Estendidos do simpósio brasileiro de engenharia de sistemas computacionais (sbesc). Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2020. p. 127-132. Disponível em: https://sol.sbc.org.br/index.php/sbesc_estendido/article/view/13101/12954. Acesso em: 6 out. 2022.

NUNES, Natália Bernardo; BONA, Aline Silva De. O pensamento computacional e algumas questões da OBMEP como Metodologias inovadoras para as aulas de Matemática. In: ENCONTRO NACIONAL DE COMPUTAÇÃO DOS INSTITUTOS FEDERAIS (ENCOMPIF), 8. , 2021, Evento Online. Anais do VIII Encontro Nacional de Computação dos Institutos Federais. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2021. p. 9-12. Disponível em: https://sol.sbc.org.br/index.php/encompif/article/view/15943/15784. Acesso em: 6 out. 2022.

OLIVEIRA, K. L. et al. Pensamento Computacional, Robótica e Educação: um Relato de Experiência e Lições Aprendidas no Ensino Fundamental I. In: WORKSHOP DE INFORMÁTICA NA ESCOLA, 25. 2019, Brasília. Anais do XXV Workshop de Informática na Escola. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2019. p. 1279-1283. Disponível em: https://sol.sbc.org.br/index.php/wie/article/view/13301/13154. Acesso em: 6 out. 2022.

PADUA, Yuri; FELIPUSSI, Siovani. Zerobot e Matemática: Relato de experiência usando robôs programáveis no Ensino Fundamental 1. In: WORKSHOP DE INFORMÁTICA NA ESCOLA, 25. , 2019, Brasília. Anais do XXV Workshop de Informática na Escola. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2019 . p. 687-696. Disponível em: https://sol.sbc.org.br/index.php/wie/article/view/13217/13070. Acesso em: 6 out. 2022.

PEREIRA, F. T. S. S. et al. Intervenções de Pensamento Computacional na Educação Básica através de Computação Desplugada. In: WORKSHOP DE INFORMÁTICA NA ESCOLA, 25. 2019, Brasília. Anais do XXV Workshop de Informática na Escola. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2019. p. 315-324. Disponível em: https://sol.sbc.org.br/index.php/wie/article/view/13179/13032. Acesso em: 6 out. 2022.

Pereira, L; Istotani, S.; Toda, A. Pensamento Computacional no contexto da BNCC, aplicado a projetos de empreendedorismo como fator de inclusão social. In: Anais dos Trabalhos de Conclusão de Curso. Pós-Graduação em Computação Aplicada à Educação Instituto de Ciências Matemáticas e de Computação. Universidade de São Paulo. V.1, 2020.

RODRIGUES, Amanda Karollyne Monteiro; SILVA, Ana Paula Mundim; CARNEIRO, Murillo Guimarães. Ensino de Pensamento Computacional para alunos do ensino básico usando Computação desplugada e Scratch. Em Extensão, Uberlândia, v.20, n.2, p.228-240, 2021.

SANTOS, Cicero; NUNES, Maria Augusta Silveira Netto. Abordagem Desplugada para o Estímulo do Pensamento Computacional de Estudantes do Ensino Fundamental com Histórias em Quadrinhos. In: WORKSHOP DE INFORMÁTICA NA ESCOLA, 25. , 2019, Brasília. Anais do XXV Workshop de Informática na Escola. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2019. p. 570-579.

SALES, Selma Bessa; SILVA, Ronald Brasil; SOBREIRA, Elaine Silva Rocha; NASCIMENTO, Marcos Dionisio Ribeiro do. Utilizando Scratch e Arduino como recursos para o ensino da Matemática. In: WORKSHOP DE INFORMÁTICA NA ESCOLA, 23. , 2017, Recife. Anais do XXV Workshop de Informática na Escola. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2017. p. 538-547. Disponível em:

SANTANA, A. L. M. et al. Tem Ideia na Rede: Inserindo o Pensamento Computacional na Rede Municipal de Ensino. In: WORKSHOP DE INFORMÁTICA NA ESCOLA, 23, 2017, Recife. Anais do XXV Workshop de Informática na Escola. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2017. p. 1032-1041. Disponível em: https://sol.sbc.org.br/index.php/wie/article/view/16339/16180. Acesso em: 6 out. 2022.

SOUSA, L. et al. Robótica Educacional em escolas públicas. In: WORKSHOP DE INFORMÁTICA NA ESCOLA, 25., 2019, Brasília. Anais do XXV Workshop de Informática na Escola. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2019. p. 1184-1188. Disponível em: https://sol.sbc.org.br/index.php/wie/article/view/13282/13135. Acesso em: 6 out. 2022.

SILVA, Deivid Eive dos Santos; SOBRINHO, Marialina Corrêa; VALENTIM, Natasha. Criação de Jogos Educacionais para apoiar o Ensino da Matemática: um Estudo de Caso no Contexto da Educação 4.0. In: WORKSHOP DE INFORMÁTICA NA ESCOLA, 25. , 2019, Brasília. Anais do XXV Workshop de Informática na Escola. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2019. p. 1179-1183.

SILVA, Fernanda Martins da; MENEGHETTI, Renata Cristina Geromel. Matemática e o Pensamento Computacional: uma análise na pesquisa brasileira. XIII Encontro Nacional de Educação Matemática. Cuiabá/MT. 2019. Disponível em: https://www.sbemmatogrosso.com.br/xiiienem/anais.php.

SILVA, Luís Antônio dos Santos; NUNES, Maria Augusta Silveira Netto. Mapeamento Sistemático dos Artigos do Estado da Arte sobre Experimentos com Pensamento Computacional no Ensino Básico. In: SIMPÓSIO BRASILEIRO DE INFORMÁTICA NA EDUCAÇÃO, 32, 2021, Online. Anais do XXXII Simpósio Brasileiro de Informática na Educação. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2021. p. 976-988

SOUZA, D. Lightbot Logicamente: um game lúdico amparado pelo Pensamento Computacional e a Matemática. In: WORKSHOP DE INFORMÁTICA NA ESCOLA, 24. 2018, Fortaleza, CE. Anais do XXV Workshop de Informática na Escola. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2018. p. 61-69. Disponível em: https://sol.sbc.org.br/index.php/wie/article/view/14317/14162. Acesso em: 6 out. 2022.

TAVARES, Conceição A.; SALVADOR, Lais N.; VIOLA, Denise. O Raciocínio Computacional para a Educação Básica: considerações sobre o ensino de Análise Combinatória e Probabilidade. In: WORKSHOP DE INFORMÁTICA NA ESCOLA, 23. , 2017, Recife. Anais do XXV Workshop de Informática na Escola. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2017 . p. 558-567.

WING, J. M. Computational thinking. Communications of the ACM, New York, v. 49, n. 3, p. 33-35, 2006. Disponível em: https://cacm.acm.org/magazines/2006/3/5977-computational-thinking/fulltext. Acesso em: 8 jun. 2022.

XAVIER, Eduardo Abreu; FOSS, Luciana; CAVALHEIRO, Simone André da Costa; SOARES, Maria Arlita da Silveira; ROMIO, Leugim C.. Pensamento Computacional integrado à Matemática na BNCC: proposta para o primeiro ano do Ensino Fundamental. In: SIMPÓSIO BRASILEIRO DE INFORMÁTICA NA EDUCAÇÃO, 32., 2021, Online. Anais do XXXII Simpósio Brasileiro de Informática na Educação. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2021. p. 989-1001.

Published

2022-12-31

How to Cite

DA SILVA, G. H.; DE OLIVEIRA, F. K. Computational Thinking and STEAM in an interdisciplinary perspective with mathematics and informatics: A systematic literature review: Computational Thinking and STEAM in an interdisciplinary perspective with mathematics and informatics: A systematic literature review. Revista Semiárido De Visu, [S. l.], v. 10, n. 3, 2022. DOI: 10.31416/rsdv.v10i3.399. Disponível em: https://revistas.ifsertaope.edu.br/index.php/rsdv/article/view/399. Acesso em: 18 oct. 2024.