Environmental Education in the school context: analysis of the works presented at the Interdisciplinary Congress on Education, Health and Environment
DOI:
https://doi.org/10.31416/rsdv.v8i2.65Keywords:
Environment, Environmental Education, School context, I CiesaAbstract
This research aimed to carry out a survey of the discussions about Environmental Education in the
school ambit promoted in the works presented at the I Interdisciplinary Congress on Education, Health
and Environment (I Ciesa). The study was based on the assumptions of qualitative research and
documentary analysis. For this, the works published in the proceedings of the event resulting from researches related to Environmental Education in the school context were analyzed using the content
analysis technique. The results indicated that the discussions promoted at I Ciesa encompassed
impasses and possibilities for working with Environmental Education in schools. The lack of
contextualization of textbooks with local reality, the dearth of interdisciplinary actions and the low
participation of teachers in continuing education courses in Environmental Education presented
themselves as impasses, while interventional actions developed in schools were shown as possibilities
for promotion spaces for awareness and reflection on environmental issues. Thus, new ideas and
discussions arise that can contribute to the practice of Environmental Education in the school context.
References
AMORIM, Ana Júlia de Souza. Do ensino à prática: a utilização dos jogos no processo de ensino-aprendizado dos impactos ambientais. In: CONGRESSO INTERDISCIPLINAR EM EDUCAÇÃO, SAÚDE E AMBIENTE, 1., 2019, Petrolina. Anais do I Congresso Interdisciplinar em Educação, Saúde e Ambiente e educação, práticas interdisciplinares em espaços escolares e não escolares. Recife: Edupe, 2019.p. 364-366.Disponível em: http://www.edupe.com.br/produto.php?codigo=95. Acesso em: 22 maio 2020.
ASANO, Juliete Gomes Póss; POLETTO, Rodrigo de Souza. Educação ambiental: em busca de uma sociedade sustentável, e os desafios enfrentados nas escolas. Caderno Pedagógico, Lajeado, v. 14, n. 1, p. 92-102, 2017. Disponível em:http://www.univates.br/revistas/index.php/cadped/article/view/1418/1168. Acesso em: 18 jun. 2020.
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.BOSA, Cláudia Regina; TESSER, Halandey Camilo de Borba. Desafios da escola ambiental nas escolas municipais do município de Caçador-SC. Revista Monografias Ambientais, Santa Maria, v. 14, n. 2, 2996-3010, mar. 2014. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/remoa/article/view/9763/pdf. Acesso em: 17 jun. 2020.
BRASIL. Lei n.º 9.775, de 27 de abril de 1999. Dispõe sobre a educação ambiental, institui a Política Nacional de Educação Ambiental e dá outras providências. Brasília: Presidência da República, 1999. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9795.htm. Acesso em: 13 jun. 2020.
CAMPELO, Ana Karine Ribeiro; MELO, Juliana Barroso de. A importância de projetos de educação ambiental em uma unidade de conservação no semiárido nordestino. Revista Brasileira de Ciências Ambientais, n. 49, p. 81-94, set. 2018.Disponível em: http://rbciamb.com.br/index.php/Publicacoes_RBCIAMB/article/view/39/468. Acesso em: 16 jun. 2020.
CAMPOS, Vanea Martins Araújo. Interesse de alunos do ensino fundamental II, da Escola Municipal Jacob Ferreira, em montar e manter horta suspensa. In: CONGRESSO INTERDISCIPLINAR EM EDUCAÇÃO, SAÚDE E AMBIENTE, 1., 2019, Petrolina. Anais do I Congresso Interdisciplinar em Educação, Saúde e Ambiente e educação, práticas interdisciplinares em espaços escolares e não escolares. Recife: Edupe, 2019. p. 385-387.Disponível em: http://www.edupe.com.br/produto.php?codigo=95. Acesso em: 22 maio 2020.
CARVALHO, Thiana Samira Pinheiro. Educação ambiental como viés para garantia do direito ao meio ambiente ecologicamente equilibrado. In: CONGRESSO INTERDISCIPLINAR EM EDUCAÇÃO, SAÚDE E AMBEINTE, 1., 2019, Petrolina. Anais do I Congresso Interdisciplinar em Educação, Saúde e Ambiente e educação, práticas interdisciplinares em espaços escolares e não escolares. Recife: Edupe, 2019.p. 367-369.Disponível em: http://www.edupe.com.br/produto.php?codigo=95. Acesso em: 22 maio 2020.
COELHO, Lucas Ribeiro; SILVA, Wiris Carla Souza da. Educação ambiental no cotidiano escolar: um relato de experiência. In: CONGRESSO INTERDISCIPLINAR EM EDUCAÇÃO, SAÚDE E AMBIENTE, 1., 2019, Petrolina. Anais do I Congresso Interdisciplinar em Educação, Saúde e Ambiente e educação, práticas interdisciplinares em espaços escolares e não escolares. Recife: Edupe, 2019. p. 370-371. Disponível em: http://www.edupe.com.br/produto.php?codigo=95. Acesso em: 22 maio 2020.
FERNANDES, Ana Cláudia dos Passos. Práticas pedagógicas em educação ambiental: uma análise de projetos políticos pedagógicos de escolas estaduais de Casa Nova Bahia. In: CONGRESSO INTERDISCIPLINAR EM EDUCAÇÃO, SAÚDE E AMBIENTE, 1., 2019, Petrolina. Anais do I Congresso Interdisciplinar em Educação, Saúde e Ambiente e educação, práticas interdisciplinares em espaços escolares e não escolares. Recife: Edupe, 2019.p. 399-401.Disponível em: http://www.edupe.com.br/produto.php?codigo=95. Acesso em: 22 maio 2020.
FERREIRA, Claudia Elisa Alves. O meio ambiente na prática de escolas públicas da rede estadual de São Paulo: intenções e possibilidades. Ambiente & Educação, v. 18, n. 1, p. 185-2019, 2013. Disponível em: https://periodicos.furg.br/ambeduc/article/view/3100/2408. Acesso em: 20 jun. 2020.
FLORENTINO, Hugo da Silva; ABÍLIO, Francisco José Pegado. Formação continuada de professores, vivências de educação ambiental no contexto semiárido. Revista Reflexão e Ação, Santa Cruz do Sul, v. 24, n. 2, p. 334-354, maio/ago. 2016. Disponível em: https://online.unisc.br/seer/index.php/reflex/article/view/3849/pdf. Acesso em: 19 jun. 2020.
GIASSI, Maristela Gonçalves et al. Ambiente e cidadania: educação ambiental nas escolas. Revista de Extensão, Criciúma, v. 1, n. 1, p. 24-32, 2016. Disponível em: http://periodicos.unesc.net/revistaextensao/article/view/2461/2337. Acesso em: 19 jun. 2020.
GODOY, Arilda Schmidt. Pesquisa qualitativa: tipos fundamentais. Revista de Administração de Empresas, São Paulo, v. 35, n. 3, p. 20-29, maio/jun. 1995. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/rae/v35n3/a04v35n3.pdf. Acesso em: 10 jun. 2020.
GUEDES, Elisa Angélica Alves; GUEDES, Edenise Gláucia Alves. Práticas interdisciplinares em educação em meio ambiente na educação de jovens e adultos. In: CONGRESSO INTERDISCIPLINAR EM EDUCAÇÃO, SAÚDE E AMBIENTE, 1., 2019, Petrolina. Anais do I Congresso Interdisciplinar em Educação, Saúde e Ambiente e educação, práticas interdisciplinares em espaços escolares e não escolares. Recife: Edupe, 2019. p. 396-398. Disponível em: http://www.edupe.com.br/produto.php?codigo=95. Acesso em: 22 maio 2020.
MIRANDA, Fátima Helena da Fonseca; MIRANDA, José Arlindo; RAVAGLIA, Rosana. Abordagem interdisciplinar em educação ambiental. Revista Práxis, v. 11, n. 4, ago. 2010. Disponível em: http://revistas.unifoa.edu.br/index.php/praxis/article/view/922/972. Acesso em: 17 jun. 2020.
OLIVEIRA, Lucas de; NEIMAN, Zysman. Educação ambiental no âmbito escolar: análise do processo de elaboração e aprovação da Base Nacional Comum Curricular (BNCC).Revista Brasileira de Educação Ambiental, São Paulo, v. 15, n. 3, p. 36-52, maio 2020. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/10474/7735. Acesso em: 19 jun. 2020.
PRODANOV, Cleber Cristiano; FREITAS, Ernani Cesar de. Metodologia do trabalho científico: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico. 2. ed. Novo Hamburgo: Feevale, 2013. Disponível em: http://www.feevale.br/Comum/midias/8807f05a-14d0-4d5b-b1ad-1538f3aef538/E-book%20Metodologia%20do%20Trabalho%20Cientifico.pdf. Acesso em: 18 maio 2020.
RODRIGUES, Francisco das Chagas Coelho; SANTOS, Antônio Marcos dos. Dificuldades na abordagem de temáticas locais sobre caatinga nas comunidades de sequeiro da rede municipal de Petrolina-PE. In: CONGRESSO INTERDISCIPLINAR EM EDUCAÇÃO, SAÚDE E AMBIENTE, 1., 2019, Petrolina. Anais do I Congresso Interdisciplinar em Educação, Saúde e Ambiente e educação, práticas interdisciplinares em espaços escolares e não escolares. Recife: Edupe, 2019.p. 361-363.Disponível em: http://www.edupe.com.br/produto.php?codigo=95. Acesso em: 22 maio 2020.
SANTOS, Antônio Marcos dos et al. Anais do I Congresso Interdisciplinar em Educação, Saúde e Ambiente e educação, práticas interdisciplinares em espaços escolares e não escolares. Recife: Edupe, 2019.Disponível em: http://www.edupe.com.br/produto.php?codigo=95. Acesso em: 22 maio 2020.
SANTOS, Cláudia Lilian Alves dos; CAVALCANTE, Kellison Lima. Ludicidade e aprendizagem significativa na formação de estudantes em educação ambiental: relato de experiência. Revista Semiárido De Visu, Petrolina, v. 7, n. 1, p. 73-87, 2019. Disponível em: https://periodicos.ifsertao-pe.edu.br/ojs2/index.php/semiaridodevisu/article/view/477/426.Acesso em: 27 jun. 2020.
SANTOS, Márcia Maria de Jesus. Ações de Educação Ambiental desenvolvidas para a comunidade escolar do município de Estância –Sergipe. In: CONGRESSO INTERDISCIPLINAR EM EDUCAÇÃO, SAÚDE E AMBIENTE, 1., 2019, Petrolina. Anais do I Congresso Interdisciplinar em Educação, Saúde e Ambiente e educação, práticas interdisciplinares em espaços escolares e não escolares. Recife: Edupe, 2019.p. 359-360.Disponível em: http://www.edupe.com.br/produto.php?codigo=95. Acesso em: 22 maio 2020.
SILVA, Charle Jean Alves da; CAMPOS, Maryluce Albuquerque da Silva. Formação continuada em educação ambiental e qualificação de docentes do ensino médio estadual de Juazeiro/BA. In: CONGRESSO INTERDISCIPLINAR EM EDUCAÇÃO, SAÚDE E AMBIENTE, 1., 2019, Petrolina. Anais do I Congresso Interdisciplinar em Educação, Saúde e Ambiente e educação, práticas interdisciplinares em espaços escolares e não escolares. Recife: Edupe, 2019. p. 377-379. Disponível em: http://www.edupe.com.br/produto.php?codigo=95. Acesso em: 22 maio 2020.
SILVA, Heloina Oliveira da; BEZERRA, Renilton Delmundes. A importância da educação ambiental no âmbito escolar. Revista Interface, n. 12, p. 163-172,dez. 2016. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/interface/article/view/2007. Acesso em: 17 jun. 2020.
SOBRINHO, Marlúcia Ribeiro; OLIVEIRA, Adinoraide Santos. Kit didático com foco na educação contextualizada com o semiárido. In: CONGRESSO INTERDISCIPLINAR EM EDUCAÇÃO, SAÚDE E AMBIENTE, 1., 2019, Petrolina. Anais do I Congresso Interdisciplinar em Educação, Saúde e Ambiente e educação, práticas interdisciplinares em espaços escolares e não escolares. Recife: Edupe, 2019.p. 390-391. Disponível em: http://www.edupe.com.br/produto.php?codigo=95. Acesso em: 22 maio 2020.