The intermittency of philosophy in basic education: a brief historical critical

Authors

  • André Ricardo Dias-Santos IFSertãoPE

DOI:

https://doi.org/10.31416/rsdv.v8i2.48

Keywords:

teaching, philosophy, educational reforms

Abstract

In this article we trace a brief history concerns insertions on Philosophy in the basic educational
curriculum of Brazil, since the 1960s to the present day. This history is critically related to a exposure
of current philosophy status as a curricular component in the latest educational reforms context, with
special regard to its general principles and guidelines that forms basic education. We intend to present
how these State policies for educational area tend to evidence such a “counter-reforms”, taking place
as a mean of curricular emptying, impoverishment of human formation and subsequent knowledge,
under the intention of financializing education in the country.

Author Biography

André Ricardo Dias-Santos, IFSertãoPE

Professor Doutor junto a Coord. de Ensino do campus Petrolina.

References

BOURDIEU, P.; PASSERON, J. A reprodução. Elementos para uma teoria do sistema de ensino. Lisboa: 1970.

BRASIL. Lei n. 4.024, de 20 de dezembro de 1961. Diretrizes e Bases da Educação Nacional. DOU, Brasília, 27 dez. 1961. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/l4024.htm. Acesso em 28 de junho de 2020.

_______. Lei n. 5.692, de 11 de agosto de 1971. Diretrizes e Bases para o ensino de 1º e 2º graus e outras providências. DOU, Brasília, 12 ago. 1971. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L5692.htm. Acesso em 28 de junho de 2020.

_______. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 23 dez. 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L9394.htm. Acesso em 28 de junho de 2020.

_______. Lei n. 11.684, de 2 de junho de 2008. Altera o art. 36 da lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. DOU, Brasília, DF, 3 jun. 2008. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2008/lei/l11684.htm. Acesso em 28 de junho de 2020.

______. Medida provisória n. 746, de 22 de setembro de 2016. Altera a lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional, e a lei n. 11.494 de 20 de junho 2007 e dá outras providências. Brasília, DF, 23 set. 2016. Disponível em: http://www.planalto. gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2016/Mpv/mpv746.htm. Acesso em 28 de junho de 2020.

FÁVERO, A. et ali. O ensino da filosofia no Brasil: um mapa das condições atuais. Cadernos Cedes, Campinas, v ol. 24, n. 64: 257-284, 2004.

FOUCAULT, M. Vigiar e punir. Vozes, São Paulo: 2007.

GALLO, S. Filosofia da Educação no Brasil do século XX: da crítica ao conceito. Eccos - Revista científica, vol. 09, n.02: 261-284, 2007.

JACOMELI, M. R. M. A lei 5.692 de 1971 e a presença dos preceitos liberais e Escolanovistas: Os Estudos Sociais e a formação da cidadania. Revista HISTEDBR On-line, n.39: 76-90, 2010.

LIMA, M. & MACIEL, S. A reforma do Ensino Médio do governo Temer: corrosão do direito à educação no contexto de crise do capital no Brasil. Revista Brasileira de Educação, vol.23, 2018.

MARCUSE, H. Cultura e sociedade. Paz e Terra, São Paulo: 2006.

MOREIRA, A. et alii. Currículos, disciplinas escolares e culturas. Petrópolis, Vozes: 2018.

Published

2020-05-01

How to Cite

DIAS-SANTOS, A. R. The intermittency of philosophy in basic education: a brief historical critical. Revista Semiárido De Visu, [S. l.], v. 8, n. 2, p. 152–161, 2020. DOI: 10.31416/rsdv.v8i2.48. Disponível em: https://revistas.ifsertaope.edu.br/index.php/rsdv/article/view/48. Acesso em: 21 nov. 2024.