The importance of theoretical foundation in education in the actions of PIBID: Didactic Games under a Freirean Perspective

Authors

  • Marcelo Souza da Silva IFSertãoPE
  • Victor Alves Soares IFSertãoPE
  • Daiane Maria dos Santo Ribeiro IFSertãoPE
  • Juliana Socorro Fideles IFSertãoPE
  • Tânia Maria de Jesus IFSertãoPE
  • Tatyanny Karolinny dos Santos Ribeiro IFSertãoPE
  • Gisele Ferreira dos Santos IFSertãoPE
  • Getúlio Eduardo Rodrigues de Paiva IFSertãoPE

DOI:

https://doi.org/10.31416/rsdv.v7i2.97

Keywords:

Challenges, Didactic games, Science education

Abstract

In this article, we analyzed the explicit presence of the theoretical-pedagogical foundations in the productions-actions of the scholarship students of the Institutional Program of Initiation to Teaching (PIBID). Therefore, a brief bibliographic survey of the works published by the scholars) of the Federal Institute of the Sertão Pernambucano campus Salgueiro, trying to identify which were the theoretical references of the area of education on which these works were based. We studied texts produced
between the years of 2013 and 2016; after this brief review, a production of didactic games developed by scholarship
students of the PIBID Physics Subproject was described, in this example, the didactic games were created by adopting Paulo Freire as the main reference.

References

AMORIM, D. C. G.; VIEIRAJ N. Enfoques epistemológicos do programa institucional de bolsa de iniciação à docência/PIBID na formação docente. Semiárido De Visu, v. 4, n. 3, p. 132-145, 2016.

DOS SANTOS, W. L. P. Scientific literacy: A Freirean perspective as a radical view of humanistic science education, Science Education, v. 93, n. 2, p. 361-382, 2009. FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

_____. Pedagogia de Autonomia. Saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra,2002.

LEAL, M. B. C.et al. A importância da utilização do laboratório de ciências na solidificação do conhecimento na área da Física In: IV JORNADA DE INICIAÇÃO A DOCÊNCIA. Anais... 2016. Salgueiro-PE: 2016.

MENEZES,E. J. Et. A pedagogia de Paulo Freire em Atividades com jogos de matemáticas: Educação, Autonomia e cidadania. Canoas, 2013.

MORIN, E. Os Sete Saberes necessários à Educação do Futuro. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2000.

OLIVEIRA, A. C. B. et al. Relato de experiência dos bolsistas do PIBID do curso de física no Erem Aura Parente Muniz. In: XXXI ENCONTRO DE FÍSICOS DO NORTE E NORDESTE, 2013. Anais. Campina Grande-PB: SBF, 2013.

RIBEIRO, D. M. S. et al. Radioatividade: o que pensam os visitantes do museu de ciência Antônio Carneiro em Salgueiro–PE. Caderno de Física da UEFS, v. 13, n. 02, p.2501.1-9, 2015.

RIBEIRO, D. M. S.; SILVA, M. S. Textos de Divulgação Científica: uma intervenção para aprofundar as concepções epistemológicas de professores e estudantes de Física. Acta Scientiae, v. 17.3, 2015.

SAMPAIO, D. J. F. et al. Contribuições do pibid na escola estadual Carlos Pena Filho através da jornada de foguetes In: XXXIII ENCONTRO DE FÍSICOS DO NORTE E NORDESTE, 2015. Anais. Natal-RN: SBF, 2015.

SILVA, E. C. et al. Oficina de física: construção de lunetas de baixo custo para trabalhar astronomia no ensino de física. In: V SEMINÁRIO BAIANO DAS LICENCIATURAS, V SEMINÁRIO ESTADUAL PIBID-IAT E I SEMINÁRIO PIBID DO NORDESTE, 2015. Anais. Salvador-BA: 2015.

SILVA, M. L. et al. Relato de experiência no PIBID: discutindo um questionamento com alunos do ensino médio no lançamento de foguetes de garrafa pet In: XXXIII ENCONTRO DE FÍSICOS DO NORTE E NORDESTE, 2015. Anais. Natal-RN: SBF, 2015.

SIQUEIRA, L. C. C. et al. Publicações científicas na construção da prática docente: a perspectiva de licenciandos em física do IF Sertão-PE In: XXXIII ENCONTRO DE FÍSICOS DO NORTE E NORDESTE, 2015. Anais. Natal-RN: SBF, 2015.

VERAS, K. et al. Um prisma como ferramenta didática para o ensino de ótica geométrica no ensino médio. In: III JORNADA DE INICIAÇÃO À DOCÊNCIA, 2013. Anais. Petrolina-PE: 2013.

Published

2019-08-31

How to Cite

SILVA , M. S. da; SOARES , V. A. .; RIBEIRO, D. M. dos S.; FIDELES , J. S. .; JESUS , T. M. de; RIBEIRO , T. K. dos S.; SANTOS, . G. F. dos; PAIVA , G. E. R. de. The importance of theoretical foundation in education in the actions of PIBID: Didactic Games under a Freirean Perspective. Revista Semiárido De Visu, [S. l.], v. 7, n. 2, p. 252–263, 2019. DOI: 10.31416/rsdv.v7i2.97. Disponível em: https://revistas.ifsertaope.edu.br/index.php/rsdv/article/view/97. Acesso em: 22 nov. 2024.